[LG] Laaste Døre

Øhm….ja. Velkommen til min blog. Jeg har ikke kunnet finde på nogen god titel på mit første indlæg. Men velkommen til, jeg skal her skrive om hvad jeg nu lige kan få taget mig sammen til at skrive om.  Til at begynde med vil jeg anmelde Laaste Døre af Thomas Munkholt og demonstrere min utroligt store glæde for indskudte sætninger.

Laaste Døre
En ting jeg har været voldsomt spændt på mht dette her projekt, er spørgsmålet om hvor godt hvert enkelt scenarie har holdt til tidens tand, hvilket jeg har haft problemer med ved nogle gamle scenarier fra Projekt R’lyeh. Det gælder ikke synderligt meget for Laaste Døre. Selvom scenariet på mange punkter (bl.a. Nature og Demeanor fra Storyteller-systemet) har nogle gamle ting med, synes jeg at scenariet holder den dag i dag. For det første synes jeg at Thomas Munkholt skriver godt (jeg ikke om det er en kompliment at skrive at nogen noget har skrevet for ca. 15 år siden), men jeg synes dælme det er godt skrevet. Jeg har læst en lille smule Kafka (som Munkholt også vedkender sig som inspirationskilde), men det jeg primært husker at Kafka ser verden som meget deprimerende (med rette, han levede i mellemkrigstiden), en verden hvor at Gud ikke er relevant længere og hvor mennesket lever i systemer, istedet for at leve individuelt. Med andre ord er totalitarismen vores skæbne, halvt om halvt, fordi at folk ikke tør andet. Sådan cirka, jeg var kun 18 år, da jeg læste det på min højskole og jeg har sikkert efterrationaliseret det senere.

Hovedpointen er at scenariet er sat op efter nogen meget klare linjer og meget gennemført. Munkholt (jeg har slet ikke problemer med at huske den sidste stavelse af det navn) fortæller i indledningen hvad han vil med scenariet og så gør han det. Bare det at der bliver skrevet “Med høflig hilsen” i et brev er for mig et tegn på genialitet i det simple. Idag ville vi se scenariet som meget traditionelt, men det er også (har jeg ihvertfald hørt) et af de første intrigescenarie i dansk scenarietradition. Normalt har jeg et blandet forhold til intrigescenarier, da jeg ofte synes at de ender med at mangler personlighed- det er sådan lidt federe hvis du har en bedre grund end penge til at stikke folk i ryggen- hvilket et eller andet sted også gælder for Låste Døre (jeg har ikke lyst til at blive syndebuk), men samtidig understreges hele tiden det absurde i situationen, hvor man ikke er sikker på om det er et tilfælde at Terroristen har fået en tip til at være der den aften eller om det er systemet, der har trukket i trådene. Samtidig er der tegn på et system, hvor man som spilleder kan dræne spillerne for viljestyrke, hvis de konstant er defensive (en anden ulempe ved megen intrige som jeg har oplevet den) og hele intrigen har som udgangspunkt til formål at finde ud af om hvorvidt hver enkel karakter vil give sig. Der lægges op til at man kan køre det semi-live (det ville jeg helt klart) og realtime. Det sidste har jeg det lidt mere blandt med (for så kommer scenariet cirka til at vare seks timer), men det er som sådan også mit største kritikpunkt imod Laaste Døre idag. Thomas Munkholt er hermed røget på min liste over seje mennesker i dansk rollespil. Jeg har desværre aldrig hverken spillet eller kørt scenariet, men det har jeg da fået voldsomt meget lyst til nu. Det er et dejligt eksempel på hvad man også kan ende med hvis man har læst om Max Weber og “rationalitetens jernbur” ift den offentlige sektor/bureaukratiet.

3 meninger om “[LG] Laaste Døre

  1. thaismunk

    Ok, det var vist lidt sent da jeg skrev det. Det skulle have været sådan her:
    Jeg ved ikke om det er en kompliment at skrive at noget nogen har skrevet for ca 15 år siden er godt skrevet.

  2. Pingback: [Læsegruppen] Det næste scenarie « Stemmen fra ådalen

Skriv et svar

