[LG] Den Spejlvendte Virkelighed

Jeg skal ærligt erkende at jeg ikke er superbegejstret for “Den Spejlvendte Virkelighed”, men jeg synes ikke det er konstruktivt at svine noget til som nogen har brugt tid og energi på (og desuden svinsk) og desuden har vi en regel om ikke at svine scenarierne til (antageligvis af nogen af de samme grunde). Som udgangspunkt var jeg ret positiv over Den Spejlvendte Virkelighed, da jeg begynde at læse det. Layoutet er dejligt let og overskueligt og forsiden er pæn. Det som karakteriserer hele scenariets er dets opbygning, der er en blanding af novelle og scenarie. Jeg har stødt på ting, der minder om det, men aldrig i samme grad, hvor at det virkelig er en novelle langt hen af vejen. Og det skal jeg ærlig erkende at jeg ikke er begejstret for den skrivestil. Jeg mister oversigten over hvad formålet med hver enkelt scene er, hvad der er på spil for hver enkelt scene. Hvorfor er dette her skræmmende for spillerne? Hvorfor er børnehjemmet og dets historie relevant for spilpersonerne?

En anden ting er jeg ikke kender noget som helst til Kult, udover at det vistnok var svensk, gnosistisk horror. Det er sikkert er endnu en ulempe, men scenariet er indrettet på en måde, hvor det ikke virker som at det er relevant at det er et Kult-scenarie. Man får beskrevet baggrunden, den verden, som vi opfatter, er ikke virkelig, men det kommer aldrig rigtig ind i scenariet, såvidt jeg kan se, undtagen lidt i slutningen. Jeg kan mærke at jeg er ved at løbe tør for ting at skrive, så jeg vil slutte af med hvad jeg er gladest for ved scenariet: Selv kullisen. Byen Waltdorf i Wisconsin i 90’erne bliver beskrevet rigtig fedt. Jeg ved ikke lige helt hvad det er, som tiltaler mig så meget ved settingen, den virker bare meget vemodig på en måde, som ikke er dyster på en plat måde. Grundlæggende set er scenariet jo ikke objektivt dårligt (hvis noget kan være det), scenariet er bare skrevet til en anden tid, hvilket jeg har fundet et lille eksempel på, som fik mig til at grine højt og som derfor kunne være en meget fin afslutning. 

I et scenarie såsom Den Spejlvendte Virkelighed er terninger og bøger ikke længere nok, hvis man skal fremprovokere en stemning i stil med scenariets ånd og undertegnedes noble intentioner. Nej, der skal stærkere midler til. Meget stærkere midler. Stemningsskabende musik (f.eks. The Cranes, The Cure), appropriat beklædning (sort tøj, gerne læder), udsmykninger til selve spillestedet (væggene og borde/stole beklædt med sort affaldsplast, sorte stearinlys i udsmykkede holdere) og forskellige ‘props’ – rekvisitter – med tilknytning til spillet er alle elementer i denne atmosfæreskabel se – og yderst vigtige hvis et KULT-scenarie skal fungere ‘ordentligt’.

2 meninger om “[LG] Den Spejlvendte Virkelighed

  1. Det kom du godt omkring, selvom din anmeldelse er lidt indforstået (den forudsætter at man har læst scenariet) – men det er jo også en læsegruppe.

    Forresten synes jeg sætningen “Hvis det virker lidt som at få en overdosis MTV lige ind i hjernen, er det ikke helt ved siden af.” er utrolig tidstypisk.

  2. thaismunk

    Tak, jeg sloges også lidt med at få den ordnet. Og ja, det lyder som en meget tidstypisk sætning. Det antager jeg ihvertfald, jeg var jo trods alt kun 9 år gammel da scenariet blev kørt.

Skriv et svar

