Tilfældige tanker om O’ense

Her for et par års tid siden flyttede jeg til Odense, nærmere betegnet i slutningen af oktober, sådan halvejs ved et tilfælde. Og grundlæggende set synes jeg at Odense er 1) et ret fedt sted at bo og leve i, hvis man er mig og 2) en ret interessant setting for rollespil. Og nu kan jeg vel lige så godt fejre at jeg har boet her i 2 år efterhånden. Og generelt få udnyttet at jeg har ferie og dermed få skrevet noget på min blog. Med lidt held følger anmeldelse af Unik og tanker om hvad liverollespillere ikke fatter senere i denne uge.

Egentlig var det lidt tilfældigt at jeg havnede i Odense i 2007. Jeg var blevet færdig om student og havde kun et ønske, mere eller mindre. Jeg ville væk fra mine omgivelser i Silkeborg, for de var intolerante. Og generelt røvsyge. og Og jeg gad ikke til at skulle finde et midlertidigt job og et midlertidigt sted at bo for at komme ud og rejse. Jeg ville igang med at studere (jeg var 21, da jeg blev student) og komme videre med mit liv. Og jeg ville ihvertfald ikke til Århus, for der skulle hovedparten af Silkeborg Gymnasium hen. Så jeg endte med at ansøge om at komme ind på Københavns Universitet og Syddansk Universitet i Odense. Og så der endte jeg sgu med at komme ind på statskundskab i Odense, en by hvor jeg kendte cirka 4-5 mennesker.

Det fede ved Odense er at byen er så røvsyg, fordi næsten alle dem jeg kender godt ved det. Odense er et hul i provinsen, hvor det eneste, der tiltrækker turisterne er H.C. Andersen og noget af det eneste, der tiltrækker tilflytterne er Syddansk Universitet, den ret centrale placering og de latterligt lave boligpriser. Og i det øjeblik man ved det og erkender det gør det faktisk ikke noget. Ihvertfald ikke for mig. Hvis man erkender det, er der positive ting ved byen. Primært er der er meget hyggeligt på en røvsyg måde/røvsygt på en meget hyggelig måde. Og jeg har fundet nogle fede steder at hænge ud og jeg er ret glad for min skole (med visse undtagelser naturligvis). Fordi det meget virker tilfældigt smidt sammen. Der er centrum, der minder om mange andre danske byer af næsten stor størrelse og så er der steder, som Tarup (landet for de næsten døde), Bolbro (kvarteret med flest på overførselsindkomst og stedet hvor jeg bor), Hjallese (kvartet hvor man sover) og andre kvarterer, der stort set alle har det til fælles at der er sociale problemer af den ene eller den anden art. Sådan virker det ihvertfald ofte, samtidig med at kommunen forsætter med sit tåbelig H.C. Andersen-trip, hvor at det eneste, der er sikkert er at borgmesteren er inkompetent og hedder Boye til efternavn.

En gammel joke har betegnet Fyn som det bump, der kommer når man skal fra Sjælland til Jylland eller omvendt, hvilket er noget nær essensen af hvad der er fedt ved at bo i Odense og hvad der gør at det egner sig så godt som setting til rollespil. Ingen regner det for noget, hvilket gør at forventningerne er så dejligt lave og man kan blande ind uden at blive lagt mærke til hvis det er det man vil. Der er stort set ikke noget virkelig specielt i Odense, men alligevel er det der, hvis man kradser lidt under overfladen finde hvad man leder efter (eller hvad man måske egentlig ikke har lyst til at finde). Og det er grundlæggende Odense, at det hele er lidt ligegyldigt, lidt kedeligt og landsbyagtigt, men lige pludseligt finder man et eller andet sært/fedt/afskyeligt. Og det er grundlæggende set ret oplagt til en setting (Fusion/Dirty Secrets er mest oplagt, men andre systemer/spil kunne også nævnes). Det eneste man ikke kan finde er D’er.

4 meninger om “Tilfældige tanker om O’ense

  1. Simon J Pettitt

    humm interessant beskrivelse at læse for en inkarneret fynbo. Men jeg kan godt genkende det, hvis det scenarie bliver skrevet tror jeg at jeg ville spille det.

  2. thaismunk

    Jeg ved ikke om det sådan er til et scenarie, jeg er også ivrig kampagnespiller. Vi brugte Odense som setting i en Fusion-kampagne, der fungerede det ret godt. Men det kræver nok også at man kender Odense og ved hvorfor steder som Blachstedgård (der virkelig tydeligvis er designet på en gang) og Arkaden er så skumle.

  3. Simon J Pettitt

    ahh undskyld er bare lidt i scenarie mode for tiden, havde helt glemt at man kan spille rollespil på andre måder 😉

  4. Thais din Odense-noob… Du skal sgu ikke svine min by. Odense er godt nok røvsyg, men det er stadig min by (og hvem har ikke brug for 15 ens butikker?).

    Det hedder forresten Blangstedgård, og Arkadan var totalt et hit tilbage i 90’erne.

    PS: Efter jeg ikke længere har min daglige gang i centrum savner jeg sgu Odense. Universitetet er bare ikke en del af byen – de taler ikke engang grimt.

Skriv et svar

