Antologi til Viking Con 30

Ja, jeg burde vel egentlig have omdøbt min blog til at hedde “Frygt og lede i Gl. Rye” eller “Frygt og lede på vejen”, idet jeg er hjemme for tiden og først skal tilbage til Salford d. 5/1.

Viking Con i 2011 bliver intet mindre end Viking Con nummer 30. Det bliver vildt. Jeg har talt lidt med Morten Greis om at lave en til at efterfølger til sidste års succes “De Navnløse antologien”, hvor at der er kommet to forslag på banen: Det ene er at vi enten laver en remake af et af Ask Aggers scenarier og samler bidragene i eller scenarie nummer 3000, Sort/Hvid af Johannes Busted Larsen fra Fastaval 2006. Derefter får vi nogle til at bedømme dem (vel enten Ask eller Johannes).

Derfor vil jeg gerne høre om der 1) er nogen interesse i projektet og 2) i så fald, hvad type antologien af remakes i novelle-scenarie-form, som vi skulle lave?

Og glædelig jul folkens!

31 meninger om “Antologi til Viking Con 30

  1. Jeg er på! Jeg skriver gerne et remake, og så skal jeg gerne tage en tovholder-opgave igen om nødvendigt.
    Jeg vil desuden snakke med planB om sponsorering af gave til vinderen af konkurrencen i lighed med sidste år.

    Jeg kan lide begge ideer, men min stemme falder på Sort/hvid-remaket.

  2. Det er ingen hemmelighed at jeg har et kæmpe soft spot for Asks scenarier og jeg ser et kæmpe potentiale i, at introducere yngre generationer for alt fra Holocaust setting, Bjarne Barsk og Eurofed-agenterne og andre afsindigt bistre actionhelte. Så min stemme går klart til AA-remake.

  3. Pingback: Sort/Hvid versus Ask Agger « Stemmen fra ådalen

  4. Jeg stemmer blankt. Jeg kan ikke koge mine tanker om Sort/Hvid ned til en novelle (en dobbelt-novelle måske, men ikke én) og får aldrig læst et helt AA-scenarie 😉

  5. Jeg synes det også kommer an på om Ask gider at være dommer. Hvis han ikke gider, så er det lidt nedern.

    Af ret åbenlyse personlige årsager stemmer jeg også på sort/hvid, men synes det kunne være sejt om der kom lidt argumenter på banen.
    Kristo, lover du at skrive hvis det bliver AA-scenarie? Se det er interessant!

  6. Max Møller

    Sort/hvid er et fint scenarie, men der er mere perspektiv i at opdatere en af Asks gamle klassikere, fordi rollespilstraditionen har ændret sig så meget. Fx Sea of Darkness’ meget sjove personlighedsforfald ville man aldrig forløse på samme måde idag – eller Operation Fausts hukommelsestab.

  7. Tobias Bindslet

    Max siger noget klogt.

    Jeg stemmer også for et Ask Agger scenarie – fordi der større potentiale for helt at omtænke scenarier med lidt flere år på bagen.

    Apropos havde jeg en snak med en der ikke havde spillet fastavalscenarier siden Fastawood-tiden og netop spurgte hvad der er sket siden da. Jeg synes det er spændende at lade folk give deres bud på hvordan man kan gøre et klassisk fastawood scenarie bedre med de nye virkemidler der siden er kommet til.

  8. Frederik Berg Østergaard

    Sort/hvid er helt klart et af de scenarier der er allermest potentiale i at remake som en novelle. Johs’ ide var stærk, men det blev lidt noget rod. Ask’s scenarier er på mange måder fine, men er også meget tidstypiske og helstøbte (og lange). Måske skulle jeg bare stemme på begge to, men mest sort/hvid.

    1. Max Møller

      Det kunne også være remakes af Ask Agger scenarieR, så deltagerne frit kan vælge fra hans scenarier. Det vil nok give mere variation

    1. Netop, og det var også derfor, jeg ikke har specificeret hvilket Ask Agger-scenarie, der skulle laves et remake af.
      Jeg ser dog to svagheder ved frit valg-modellen. Den ene er, at spillerne ikke får samme fornøjelse som ved De navnløse for at spille fire tolkninger af samme karakter, og den anden er, at det virker bedst, hvis folk har læst alle/flere af Asks scenarier for at de kan vælge, og det bliver noget af en omgang at læse igennem (men ingen af de nævnte svagheder umuliggør valget af Aggers scenarier til remake).

      For resten fastholder vi spiller-antallet i Agger-scenarierne (såfremt de vælges) på seks styk til novellerne, eller skærer vi det ned til fire spillere til en novelle?

  9. Jeg er ikke grundlæggende uenig med Max og andre der argumenter for at remake et af Asks scenarier. Det kunne blive rigtig sjovt og et interessant projekt. Det er bare et andet slags projekt end det vi gjorde på sidste års Viking Con. Grunden til at vi valgte at remake Thais’ scenarie var fordi det både havde potentiale og var noget rod. Frederik er inde på det samme omkring Sort/hvid, men man kunne også vælge Frederiks Nonne-scenarie eller et af Apollos tidlige scenarier.
    Mange af de samlinger og reruns mm. vi laver og sæter op handler om trække de samme virkelig gode scenarier frem i lyset igen. Der findes en håndfuld scenarier, som bliver gentaget igen og igen – fordi de er de bedste der er skrevet. En god del af dem har Ask skrevet.
    Jeg er i mange sammenhænge mest interesseret uudnyttede potentiale. Det var derfor vi genskrev De Navnløse – fordi ideen bag scenariet fortjente at blive skrevet god. Det er ideerne bag Asks scenarier gjort – første gang af Ask selv. Derfor ville det være mindre interessant for mig at arbejde med Asks fantastiske scenarier end fx et af Apollos mindre gode.

    Men når det er sagt er der masser af projekter, hvor idegrundlaget bliver ændret. For nogen (læs jeg) synes at projektet dermed bliver lidt udvandet – mest andre bedre kan genkende sig selv i det nye idegrundlag. Da det er muligt for mig at deltage, såfremt vi vælger at kører den ind med Ask… så ser I ikke mig blive bitter over en beslutning der hedder Ask Agger novelleremake.

    Igen er det mest interessante spørgsmål stadigvæk. Hvem ville skrive en novelle, såfremt det var det ene eller andet? En uforpligtigende* tilmelding til konkurrencen må være et minimum krav for at kunne stemme.

    *) Uforpligtigende, da der kan jo ske så meget og det her rollespil jo kun er noget vi gør for sjov.

  10. Hvis jeg ser ret, så har vi nu følgende stemmer:
    Sort/Hvid 4 (Greis, Kristoffer, Asbjørn, Johs, Frederik)
    Ask Agger 6 (Kristian, Kristo, rpgdk [hvem er du? :)], Max, Tobias, Thomas)
    Blank 1 (Uffe)

  11. Thais Munk

    Wow. Det var noget af en omgang at finde, når man holder ferie i Odense og ikke har haft internet. jeg synes at der er blevet skrevet mange kloge ting om hvordan og hvorledes. Derudover er jeg enormt glad for alt den aktivitet på min blog 🙂

    Min tanke er at hvis man vil lege med skal man sende mig en email med semi-synopsis (skriv en halv side eller mindre, bare jeg kan se at du har en ide om hvilket scenarie du vil lave en remake af og hvordan. F.eks. “jeg vil skrive Sea of Darkness som en opera” eller “Jeg vil lave en remake af Sort/Hvid med dansende bjørne i cirkus”). Jeg skal nok smide en dato op om en deadline når jeg har styr på hvornår det vil være mest praktisk, men jeg ved ikke hvornår det bliver, da jeg ikke er vendt tilbage til England endnu.

    Og derudover har jeg det som Johannes at jeg ikke vil være bitter over en Ask Agger-antologi, men jeg er enig med Frederiks og Johs’ argumenter og derfor stemmer jeg også på at lave Sort/Hvid.

    1. Hej Thais,

      Jeg kan umiddelbart ikke sikker på pointen med synopserne. Er de et krav for at deltage i konkurrencen? Skal de bruges som stemmer for at vi finder ud af, hvilket scenarie der skal remakes (så hvis jeg sender en synopse, kan det være spild af arbejde, hvis det bliver et andet scenarie, som bliver valgt)?

  12. Kristoffer Apollo

    Jeg synes også, at synopser virker lidt formålsløst på nuværende tidspunkt. Både fordi rammen ikke er valgt endnu, og fordi jeg absolut ikke har tænkt over, hvad jeg vil lave.

  13. Thais Munk

    Okay, det er nok undertegnede, som åbenbart var stegt så. Min tanke var mest at man så kunne få en bedre ide om hvor mange som vil det ene af projekterne. Jeg synes det ville være ret stupidt, hvis vi holder en afstemning og der derefter kun er folk tilbage, som hellere ville have skrevet det andet projekt. Det var meget min tanke, derfor ville jeg gerne have folk til at forpligte sig på den ene eller den anden måde. Jeg tænker lige videre over det (glæder mig så meget til at komme hjem imorgen og kunne sove i min egen seng. Jeg har været på farten i en uge nu efter at have fejret jul hos mine forældre, så jeg gider ikke mere) . Når jeg (og andre) har fundet ud af hvordan pokker vi lige gør det, tager jeg og skriver et nyt indlæg om det.

    1. Det er vel bare at sætte en deadline for afstemningen (som lige nu er 5 til S/H og 6 til AA), og så vælge den ene af dem, og så ellers gøre som sidste år?
      Jeg tror ikke, at det kan betale sig at tvinge folk til at forpligte sig – og nogle af os skriver nok til både den ene eller den anden konkurrence, mens andre vil kun den ene, og atter andre falder fra eller dukker spontant op.

  14. kristo

    Jeg vil gerne skrive, hvis det bliver et Ask scenarie – Jeg ville i givet fald nok give mig i kast med Det sidste korstog – at lave den moppedreng om til et actionfyld novellescenarie, vil være en super svær og spændende opgave.

Skriv et svar

