[3. dec] Drømmen om en Konge i Gult

Aka en undskyldning for at snakke om mit yndlingsscenarie.

Jeg er nødt til at have skrevet indlæg i forvejen, for det her kan da ikke blive ved med at gå…men jeg vil ikke misse d. 3/12! Det kan meget vel være at resten af anmeldelsen og mine tanker om det her scenarie kommer imorgen i mit 4 december-indlæg. Første indlæg er spoiler-frit, det andet er ikke.

Jeg hørte første gang om “Drømmen om en Konge i Gult” da det havde debut på Fastaval i 2003 (første gang jeg var der). Jeg spillede det ikke og hørte ikke så meget andet om det end at det var “jävla anvagande” (og noget med flere metalag, hvilket jeg ikke forstod dengang). Jeg kørte det derefter i 2005. Jeg modtog det som email, printede det ud og læste det, lige i begyndelsen af påsken. Jeg forstod det ikke.  Derefter læste jeg det igen på Fastaval uden at jeg forstod det synderligt mere mere. Til sidst kørte jeg det om søndagen, hvor spillerne gav det 10, 11, 11, 13 og 13. Så stod der en 19-årig udgave af Thais Munk og tænkte “jeg forstår det ikke…”

Jeg skulle have kørt scenariet på Hyggecon og i den forbindelse genlæste jeg det. Jeg er total og aldeles vild med det her scenarie, men jeg synes først at det virkeligt stråler igen hvor fedt det er når man spiller det. Setup’et er simpelt i begyndelsen. Der er en gammel gruppe venner fra gymnasiet, der vil lave en film. Derefter kommet twistet og spilpersonerne begynder at undre sig over hvor meget deres gale instruktør ved. Hvor er sandheden og hvor slutter den? Hvor tager galskaben over? Hvornår kommer kongen i gult?

Scenariets i mine øjne mest interessante element (og hvor dets alder virkelig skinner igennem) er at der ikke er noget svar i det. Vi får aldrig at vide hvad fanden sandheden bag filmen og teaterstykket er. Når filmen er optaget færdigt klippes der til anden del, men forholdet mellem de to akter er overladt til den enkelte spiller at finde ud af. Det synes jeg på en anden gang er vildt fantastisk og vildt irriterende. Det føles for mig efterhånden mindre og mindre som et scenarie og mere og mere som et handout i en Call-kampagne. Det giver nogle spor til hvad sandheden er, men sandheden er umulig for mennesker at gribe. En tanke som jeg fik da jeg genlæste det var at de fem spilpersoner (der jo skal caste efter den spiller, der minder mest om dem) nærmest er en slags parodi på rollespillere. Jeg synes at de fem typer nærmest kan tolkes som fem bokse man kan placere rollespillere i (rollespillere forstået som de så ud på Fastaval i 2003). Det synes jeg også er interessant. Min grundlæggende holdning til scenariet er dog den at jeg synes at forfatteren er sin egen værste fjende. Det kan lyde hårdt, men skal forstås sådan at jeg mener at han skriver så fantastisk og har så mange fede ideer fordi at det ikke står klart hvad der i virkeligheden foregår og hvad den virkelige historie i scenariet er. Det mener jeg både er scenariets force og dets svaghed. Det gør det også totalt umuligt at skrive om uden at spoile kan jeg konstatere af det hele. Det som jeg vel fisker efter her er spørgsmålet om hvorvidt at det var noget som Jacob Schmidt-Madsen var bevidst om da han skrev det? Jeg har ikke kunnet finde nogle interview med ham hellere. Mere om scenariet senere i morgen…hvor jeg har fundet et mere funktionelt keyboard og spoiler for vildt.

3 meninger om “[3. dec] Drømmen om en Konge i Gult

  1. Har netop skimtet scenariet igennem på rlyeh, og det virker enorm fedt! Overvejer allerede nu at benytte det ved førstkommende lejlighed i min gruppe – måske køre det som et CoC eller OtE scenarie. Tak for at gøre de uvidende opmærksom på scenariet 🙂

  2. Det er måske et af de mest interessante scenarie jeg kender.

    Rasmus hvor ville du sætte stats på spilpersonerne? Hvilken forskel ville det gøre? Det er jo i forvejen et Call-scenarie (bare uden stats).

    Selv skrev jeg på et tidspunkt Lars Andresens scenarie “Isabelle” ind i min Warhammerkampagne og gav hans vampyrer Warhammerstats, men det var fordi mine spillerne både spillede deres egne spilpersoner (som ved et tilfælde ramte ind i Isabelle-historien) og spilpersonerne fra scenariet.

    1. Ja, jeg har helt overset at det var et CoC scenarie – grunden til jeg skrev jeg ville omskrive det til andet system, var fordi jeg tænkte at tilpasse det ind i en kampagne elle lign., men måske scenariet bare skal spilles som det er…

Skriv et svar

