[18. dec] Okkultisme i nutidige omgivelser

Det har ofte været populært i fiktion at kombinere nutiden med okkultisme og det overnaturlige, selvom der ikke i den datidige kultur har været en tradition for at tro på det overnaturlige (det tidligste eksempel jeg kan komme på er Lovecraft). Jeg har haft en blandet forhold til det i længere tid af flere grunde.

 

Den ene er at jeg oftest i rollespil og anden fiktion har oplevet at de overnaturlige elementer slet og ret har taget over og er blevet det dominerende element. Det er ikke længere thriller med overnaturlige elementer, det er mere eller mindre fantasy. Jeg er (som mange andre rollespillere) ret vild med okkulte elementer i fiktion, både i vores nutid og i andre settings, men jeg går død i det når et flertal af plots bliver forklaret ved hjælp af det overnaturlige. Jeg kan naturligvis ikke komme på nogle virkelige gode eksempler lige pt (og mine tømmermænd er ellers næsten væk efterhånden), men pointen er blot at det aldrig er et “almindeligt” plot. Det er altid på grund af dæmonerne at folk er onde, verdenshistorien skal altid forklares på grund af vampyrerne, etc. Jeg synes at det er en kedelig tendens, for det fjerner fokus fra selve det at fortælle en god historie og gør at det nutidige i en eller anden udstrækning er ligegyldigt. Et eksempel: Jeg skal til marts til England og spille live igen (Pride and Predators), hvor at der er en del overnaturlige elementer med, men de når aldrig til det niveau hvor at det overtager historiens fokus. Min karakter der er i problemer ikke pga at hans involvering med magiske ting og sager, men fordi at han er diplomat og har brudt engelsk etikette ved at have en samtale på ½ time med kvinden, som han er forelsket i, uden anstandsdame, uden opsyn. Det har altså ikke taget over at der er magiske væsener og magikere blandt karakterene, for det handler stadigvæk om kærlighed og andre nære personlige forhold, hvor at politik og etikette er elementer, som man er nødt til at vinde over (ja, jeg fucking elsker Jane Austen!). Det er med andre ord kun et ekstra krydderi.

 

Det andet problem er den gamle kritik af World of Darkness/White Wolf, som grundlæggende set går ud på at man reducerer alt indenfor det okkulte og overnaturlige til kategorier, så man kan placere det i kasser. Alle myter skal reduceres til enten at kunne komme ned i kassen med mærkaten “Varulv”, “Magiker”, “Spørgelse”, etc. Jeg kan ikke komme på et rollespil, som har kunne håndtere det på en interessante måde (selvom jeg dog har hørt gode ting om “Dresden Files” fra Oliver, men jeg ved ikke om det gælder der).

Min personlige konklusion på det her (da jeg sikkert går igang med Nephilim senere) er at jeg hellere vil køre ting i samme stil som Fusion, hvor at man oftest er i tvivl, snarere end f.eks. meget andet okkult rollespil, hvor at det altid er det overnaturlige som er involveret. Jeg synes at det subtile (læs: Det hemmelige og det skjulte, hvilket sjovt nok også er den oprindelige betydning af “okkult”) er langt mere interessant i en moderne kontekst, idet at det dermed er ekstra specielt (igen en gammel kritik af White Wolf efter et stykke tid var der ikke noget som var ukendt for spillerne. Jeg synes at den kan dække en god del ting derudover).

3 meninger om “[18. dec] Okkultisme i nutidige omgivelser

  1. Nu sagde du mig, så må jeg svare: Dresden Files er episk everything-but-the-kitchen-sink fantasy i nutiden. Hele plottet foregår i det magiske univers der indeholder alle mulige slags væsner og fraktioner, okkult storpolitik, nogen gange med selve universetets eksistens som konflikt. Rollespillet giver dog lidt mere plads til blødere tilgange idet man kan skrue på hvor mange overnaturlige evner spillerne kan få sig inden de bliver for mægtige til at være spilbare. Det giver også en interessant mechaphor* der opstiller (okkult) magt som en modsætning til fri vilje. Jo mere normalt menneske man er jo mere kontrol har man over fortællingen, mens de magiske powerhouses bare bliver trukket afsted efter deres bestemte baner.

    Derudover er jeg nødt til at nævne It Was A Mutual Decision, som handler 95% om et par der går fra hinanden, men en af parterne er måske en var-rotte. I det hele taget er der en del storygames der har overnaturlige elementer, men som stadig mest af alt handler om menneskelige relationer, Dogs, Poison’d, AW, My Life With Master.

    En interessant dimension i snakken er hele behovet for mekanisk underbygning af det overnaturlige, der i sin natur bryder reglerne. Det blogger jeg lige om.

    * Mechaphor: Et spilmekanisk greb der udtrykker spillets filosofi.

  2. Pingback: Mekanik kontra det overnaturlige « Olivers tegninger om rollespil

  3. Pingback: [Nephilim] Hvad er Nephilim? | Stemmen fra ådalen

Skriv et svar

