Floden Hyphasis-synopsis til Fastaval 2014

Oh, her er en gammel scenarieide. Af ukendte grunde går der åbenbart gerne 3 år fra jeg finder på dem til de bliver til noget. Det må jeg vist lige overveje…jeg hygger mig i hvert fald gevaldigt med at skrive dem. Her er i hvert fald Floden Hyphasis, som jeg håber på at jeg kan komme til at skrive til Fastaval 2014. Jeg modtager (sjovt nok nu hvor jeg har smidt den ud på min blog) meget gerne feedback.

Floden Hyphasis

Pitch: Floden Hyfasis er en tragedie, hvor spilpersonerne bliver til et med den krig de udkæmper og den galskab, der omgiver dem.

Scenariet tager udgangspunkt i Alexander den Stores erobringer og foregår i det vestlige Indien i 326 f.v.t. Den ene gruppe af spilpersoner er kommandører i Alexander den Stores hær og styrer en større spejderstyrke. Den anden er lokale magthavere i Nanda-imperiet, som dominerer en stor del af Indien på dette tidspunkt. Begge side har hver deres store problemer. Makedonerne er fanget i ukendt territorium med få forsyninger og lærer undervejs at Alexander og hovedstyrken er vendt om og taget tilbage til Makedonien. Nandaerne er fanget i intern magtkamp for at få den nandanske kejsers gunst, hvilket handlingslammer dem, da gruppen både har makedonerne og hinanden at bekymre sig om. Scenariets temaer er desperation og lidelse, hvilket går hånd i hånd i scenariet.

Den stigende desperation fra begge sider illustreres ved at de ”nærmer sig Guderne”, hvilket er et simpel levels-system, som påvirker spilpersonernes adfærd. De forskellige ”Guder (der i bund og grund fungerer som ”classes”) giver bonusser, men også gør nogle af deres personlighedstræk mere ekstreme undervejs. Alt efter hvilken gud de nærmer sig bliver de sejere til nogle ting, men også nærmere nogle andre ting. Der indgår både verdiske1 og olympiske guder og begge sider kan vælger hvilken gud de har lyst til. Det vigtigste ved dette er at spilpersonerne bliver præget af guderne, f.eks. ved at de som nævner sig Ares bliver mere voldelige og destruktive, hvor at de som nærmer sig Zeus vil blive mere kontrolende, tyranniske og magtliderlige. De bliver altså automatisk bedre til forskellige ting, men det går hånd i hånd med galskaben.

Scenariet er opbygget med i en forholdsvis åben struktur, hvor at spillerne i høj grad får lov til at vælge hvad vej de vil gå med deres forskellige spilpersoner. Der er en tematisk inddeling i form af de 3 trin nærmere guderne og kort, men meget af spillet består af spilpersonerne der reagerer på hinandens handlinger og spillederen, der sørger for at tonen ender tragisk. Der er derudover forskellige steder, som er baggrunde for historien og hvor at de forskellige NPC’er holder til. Spilpersonerne er drevet af forskellige mål og den forskellige sammensætning af de to grupper. Hvor at makedonerne gerne vil hjem derfra i live vil nandaerne gerne have makedonerne ud og samtidig vinde deres interne magtkamp.

Scenariets begyndelse er at makedonerne uden kamp har overtaget en by på den anden side af flode Hyphasis, hvor de nu sidder og ikke helt ved hvad de skal gøre. Alt efter hvilket valg de træffer vil nandanerne reagere på det (med deres usikkerhed), og så kører tragedien ellers.

Derudover indgår der muligheden for at vælge Buddhaen og nærme sig hans idealer. Det er en af de få muligheder i scenariet for en lykkelig slutning for nogen af karakterne, idet at man vælger fredens vej. Samtidig er det dog ikke noget som scenariet i sig selv lægger op til, men som spillerne er nød til selv at opsøge (der er et tomt felt, hvor at der i de andre felter står f.eks. Varuna , Athene, Indra, etc.). Det er med andre ord ikke eksplicit i scenariet.

Type: Scenarie.
Genre: Drama/tragedie.
Antal spillere: 5 + 1 spilleder.
Estimeret spilletid: Cirka 5 timer.

1Den verdiske religion udvikler sig senere til hinduismen, men det er ikke de samme guder der er i fokus.

6 meninger om “Floden Hyphasis-synopsis til Fastaval 2014

  1. troelsken

    Designmæssigt ville jeg være tilbøjeligt til at vende gudesystemet om, så der kommer positive outcomes i fiktionen ud af at nærme sig en gud, frem for at lade lorten følge med som noget, man forpligter sig til at spille, når man får levelz & powerz. Og når folk nærmer sig hårdt nok til at få ting til at lykkes, vil det have konsekvenser og collateral damage, som skubber til de andre og får bolden til at rulle. Og du er hvad du gør and all that jazz.

    PS Er det ikke “vedisk”?

    1. Thais Munk

      Jeg kan godt følge dig. Min tanke var bare at jeg synes det kunne være fedt at have noget at hægte galskaben op på, så der var noget at tage udgangspunkt i som spiller.

      Det her minder om noget vigtigt, som jeg forøvrigt har glemt at skrive. Det er lagt op til at være et scenarie med system, nærmere betegnet Basic Roleplaying. Jeg tror at min oprindelige tanke har været at det var frivilligt om man ville nærme sig guderne. Hvis man ikke gjorde det blev alle så bare sejere end en selv.

      Jeg tænker lige videre over det, for du er ikke den eneste som har nævnt det. Og jo, det er vedisk. My bad…:-)

        1. Thais Munk

          Tusind tak! 🙂

          Ja, Basic. Eller med system i det hele taget. Jeg tror at min inspirationskilde i en eller anden grad har været dit og Mortens “Ascalon-Dynastiet”. Jeg ville lave noget som var storslået og som tog tid at spille, men med en grund til spiltiden. En tanke om at gøre noget mere old-school og ikke forsøge at genopfinde alt, men skrive et fedt dramatisk scenarie med en god historie.

Skriv et svar

