Glæden ved at hacke gamle scenarier

Jeg faldt her for nyligt over “Darling er Død” af Mette Finderup i en skuffe og skimmede det igennem. Det er et fedt scenarie, som holder sig godt ift at det er over 10 år gammelt. Jeg satte det op på Vintersol i 2012 (man kan fede ting når man er scenarieansvarlig), primært for at vaske skammen af mig efter at jeg spillede det i 2003 og faldt i søvn undervejs, men også fordi at jeg sidenhen havde læst scenariet og fundet det interessant. Det gik rigtig fint og vi hyggede os gevaldigt imens at folk spillede en fed kombination af plot- og karakterspil, som for en gangs skyld lykkedes uden at det tog for lang tid. Det var sejt og et eksempel på noget jeg har fået stor glæde ud af: At sætte gamle scenarier op. Derfor deler jeg det nu med jer (mine i gennemsnit 33 læsere :-).

 

Scenarier som “Darling er død”, “Tidens Ritual”, Alle Kroppe er grå”, “Ad ærens vej”, “Faldne Engle”, “Drømmen om en konge i gult” og efterhånden også “Det Hemmelige Selskab” (som jeg efterhånden har kørt 4 gange…) er alle sammen halvgamle scenarier og det har været fandens interessant for mig at skulle køre dem op til 17 år efter at de er skrevet.

 

Det som er udgangspunktet er dels at se hvor godt noget holder til tidens tand, at se hvordan at forfatterer ændrer sprog og stil igennem tiden og ikke mindst at der ikke er samme forventningspres med reruns. Folk er der for at have en god oplevelse og der er ikke det sædvanlige pres som der til tider er med premiere-scenarier. I nogle enkelte tilfælde er folk der også for at spille scenariet igen, hvilket også var fedt. Det skete f.eks. med Tidens Ritual, hvor en af spillerene ville spille troldmanden igen, men “denne her gang skulle det gøres ordenligt“. Det var fedt at være medvirkende til som spilleder.

 

Men…nu er det jo ikke altid at de her scenarier har kunnet holde 100% til tidens tand som spilleder. Hvad gør man så som spilleder?

Jeg hackede dem. Jeg vil af princip ikke ændre ting i andres scenarier (fordi…hey. Folk har meldt sig til netop dette scenarie), men jeg synes at det er fair at man fortolker på teksten og tilføjer ting, fordi at rollespil har ændret sig siden at de scenarier blev skrevet. Folks smag har ændret sig siden at de scenarier blev skrevet. Da jeg kørte “Alle kroppe er grå” tilførte jeg et element med karakterrelationer, hvor spillerne skulle sætte ord på relationerne mellem karaktererne. Det fungerede enormt godt, for det gav nogle fede twists undervejs hvor af en karaktererne (forgæves) forsøgte at redde den anden karakter som han i en eller anden grad så som en fader-figur. Det gjorde at selv spillet flød voldsomt meget (vi brugte i alt 1 time på opstart og 2-2½ time på at spille det igennem) gav oplevelsen et ekstra pift.

 

“Tidens Ritual”  blev enormt godt af et tilfældighedselement i kampene (rul en d6, lav er dårligt, højt er godt), for det gjorde at jeg kunne skabe en følelse af at spillerne var pressede. Det skabte spil at en af dem blev sårede og det skabte spænding da jeg til sidst gjorde det klart at hvis de rullede 1 ville jeg slå deres karakter ihjel. Hvad der derefter skete var at 3 spillere rullede 2, 2 spillere rullede 3 og den sidste (dværgekrigerens spiller) rullede 6, hvorefter at dværgen slagtede dæmoner i vildskab og tog tæsk for de heldige karakterer og redede deres liv. Det gav et ret eksplosivt spil, fordi at der lige pludselig var flere af karaktererne som var nødt til at fortælle dværgen alt hvad de nogensinde havde følt for dværgen og ting de skulle have sagt for 20 år siden.

 

Derudover er det at sætte gamle scenarier op pissegod GM træning, for man har mulighed for at lære noget af mediet uden at der er totalt meget pres på. Oldies but goodies.

Skriv et svar

