Ting Livere ikke fatter VI: Kostumer

Woho! Jeg er begyndt at spille liverollespil igen og det er fandeme sjovt!

 

Jeg har ikke noget klart svar på det som jeg gennemgår her, men jeg synes at kostumer (og sådan set også rekvisitter (også kendt som udstyrshelvedet)) er noget af det som jeg elsker ved live, men som også er dybt belastende til tider. De overlapper til tider (rustninger og smykker er f.eks. både rekvisitter og kostumer), men jeg vil kun beskæftige mig med kostumer her for at indlæggene ikke bliver for lange.

 

Kostumer er noget af det mest grundlæggende ved liverollespil som det oftest er udført (ja, jeg gider ikke forholde mig til blackbox, for jeg har ikke prøvet det endnu), så jeg har ærlig talt været i tvivl om hvor jeg skulle begynde.

 

Der er flere forskellige grunde til kostumer og nogen af dem kan i min optik være modsatrettede. Så her er en liste over grunde til kostume i næsten tilfældig rækkefølge.

1) Hvad spiller du sådan helt konkret? Med kostume signalerer du hvad din rolle er. Kriger, præst, troldmand, etc. Det samme gælder naturligvis også for rekvisitter. Det er noget af det meste basale for liverollespil, for selv hvis du ikke som person agerer (f.eks. hvis din karakter er bevidstløs eller nogen lignende), kan folk se på dit kostume og udfra det aflæse hvad du skal forestille at spille.

Du har et våben, ergo er du kriger. Du er iført civilt hverdagstøj indenunder en våbenkofte og har ingen rustning…så du er sgu nok medlem af en milits.

2) Kostume kan afspejle hvad din rolle er på et dybere niveau (kostume-symbolik om man vil). Jeg spillede på et tidspunkt (Nomin Argawaen – kampagnen i 2011-2012) en kriger, som gik i forskellige nuancer af gråt med nogle enkelte farver, fordi at han var en tvivlende type der ikke hældte kraftig imod hverken godt eller ondt. Jeg tror ikke at det nødvendigvis er noget som folk i højere grad tænker over, men en gang imellem virker det godt (og andre gange kan det være lidt kikset).

3) Kostumer understreger eskapismen. Klæder skaber folk, slet og ret, især til liverollespil. Ved at iføre os noget andet tøj understøtter vi illusionen ved det vi laver. Jeg skal ikke abstrahere fra at person X ligner person X som vedkommende plejer at se ud, men kan i stedet for konstatere at borgmesteren er smart i tøjet i dag.

 

Det betyder ikke at kostumer skal være “pæne”, men at de understøtter den fiktion man gerne vil skabe med ens rolle (f.eks. Nosferatu vampyrer til vampire lives eller orker, hvor at det i høj grad handler om at være grim og ulækker).

 

4) Kostumer kan giver et personligt kick, som ikke nødvendigvis har så meget at gøre med rollespil igen. Det kan både være ved at man føler sig mere lækker og at man får lov til virkelig at være klam. Der er en grund til at folk klæder sig ud når de er på Roskilde Festival og jeg tænker at det samme i en eller anden grad gælder for liverollespil. Jeg har selv nydt at hoppe i 1800-tals tøj og næsten være mister Darcy (med tysk accent). Det gav da et kick at spille hovedpersonen i et romantisk drama og være klædt på til det. Når vi nu har talt om romantik, så kan vi jo lige så godt også snakke om sex. Kan det her være seksuelt for folk? Uden tvivl (men hvad jeg ikke ved noget om har jeg ikke ondt af, som Kåre også konkluderer her).

 

Rant (kan springes over)

Apropos sex: Jeg skal lige brokke mig over noget, som jeg ikke synes er sexet, men bare kikset. Korsetter på kvindelige liverollespillere.

 

Hvorfor?!? Jeg kan forstå det til meget andet. Jeg kan sådan set fint forstå det til Goth-fester, SM-arrangementer, metal-koncerter (og kombinationer af de 3 derudover), men hvorfor fanden skal det nu også være med til live? Jeg er ikke stor fan uanset hvad, men hey…ikke min sag. Problemet er for mig bare den der med at det åbenbart skal med. Jeg kan vel til nøds forstå det i steampunk genren (omend at kvinder fra den viktorianske periode ikke gik med det synligt), men hvorfor skal det være med i alt andet? Anne Bonny gik sguda heller ikke med korset. Det samme gjorde Calamity Jane sguda heller ikke (så drop det hvis I skal spille pirat eller western! Skyd nogle folk i stedet for!).

Er jeg en idiot som gør nar af andres smag og tøjvalg, bare fordi at jeg ikke forstår det? Måske  (/sikkert). Jeg vil bare gerne sige højt at jeg synes at det er kikset, usexet og ikke bidrager til stemning eller spillet. It does nothing for me. Hvis der er folk som går op i den slags, så må de da gerne det, men jeg er ikke en af dem. Jeg synes til gengæld at det er enormt ærgerligt hvis at korsetter kommer til at virke som noget obligatorisk for kvindelige liverollespillere.

 

Indlæget genoptages med 2 sidespor

Penge og andre ting som er dyre

Kostumer er dyrt og besværligt. Naya Marie Nord og Signe Hertel havde for længe siden (vistnok i efteråret 2011 da jeg stadigvæk sad i Bifrosts repræsentantskab) siden et indlæg på Rollespil.dk om at liverollespil var blevet en rigmandshobby. Det er sandt. Jeg kan ikke selv sy (næsten ikke i hvert fald) og derfor får jeg enten mine venner eller min mor som er svært awesome til den slags til at sy ting for mig hvor jeg køber stoffet (hvilket jeg er dem voldsomt taknemmelig for). Derfor “skyder jeg gerne genvej” og køber tøj til live, enten i genbrug eller fra forhandlere af liverollespilsudstyr.
Det kan hurtigt blive til en del penge (også selvom jeg ikke tæller rustninger med her). Det er det også blevet for mig og det har jeg det vist egentlig fint med.  Selvom jeg ikke bedømmer folk på deres kostumer (jeg forsøger i hvert fald på det), så er det svært ikke at føle sig “underdressed” overfor nogle af de folk man møder til scenarier, som virkelig har seje ting med.  Det kan naturligvis medføre at man får lyst til selv at skaffe sig flere og sejere kostumer (igen en situation jeg selv har stået i).

 

Er det så løbet løbsk? Til dels, ja, men det handler i min optik også om at man uanset hvor sejt ens kostume er er nødt til selv at lægge en indsats som rollespiller. Jeg har oplevet folk der tydeligvis havde lagt mange penge på kostume, men hvor at folk undgik dem pga en interesse i deres spil. Plus at der i sammensætning af kostumet ligger meget kreativitet og ikke blot et spørgsmål om at have tilpas mange stykker kostumer (og grej) som hver for sig er lækre. Så jeg oplever at det handler om kontekst (hvad type scenarie f.eks), hvor længe folk har spillet live og om hvad folk spiller, der altsammen gør om hvorvidt at folks outfit bliver bedømt som “et sejt kostume”. Jeg oplever personligt at folk er klar over at kostumer udfylder en bestemt funktion, så der er f.eks. ikke nogen grunde til at man håndsyr undertøj til et kostume (omend at man da skal have lov hvis man har lyst til det).

 

Det behøver naturligvis ikke være smagfuldt eller visuelt pænt. Jeg oplevede på et tidspunkt en gut til et Vampire-live, der spillede alfons. Han havde købet 8 meters lettere kikset kunst-pel og lavet sig selv en stor hvid pimp-frakke, hvor han gik med Hawaii-skjorte indenunder (derudover havde han smurt brillantine i håret og taget store solbriller på. Tal om kikset og klamt samtidig. Der var stor begejstring for at han gik så langt for at være klam, især fordi at han virkelig spillede den karakter som et røvhul af en anden verden. Kostume understøttede den fiktion som han ville skabe sammen med hans fysiske fremføren og hvad han sagde (aka hans spil). Det var sejt og fungerede.

 

“Hvem er du nu?”

En note på falderebbet i denne rodebutik er at forklædning/omklædning sjældent virker til live. Oftest bliver folk i tvivl om man er NPC (hvad jeg oplevede for nyligt da min karakter skiftede tøj til noget finere). Et andet eksempel har jeg hørt fra en liverollespiller, der spillede svindler til et af Firefly-scenarierne, hvor at han havde 4-5 forskellige “masker” eller roller…og folk troede at han var NPC. Jeg har ikke nogen gode løsning, men jeg synes at det er en sjov konstatering/udfordring.

Skriv et svar

