Galaktisk Fredsbevarelse: Min fantastiske Star Wars kampagne

Link til den obligatorisk sang at høre imens man læser dette indlæg.

 

Jeg blev for en måneds tid siden hijacket til at være GM for min venindes rollespilsgruppe om tirsdagen, hvilket var fedt. Det betød i sidste ende at jeg droppede min torsdagsgruppe (hvor vi oprindelige spillede D&D og senere WFRP), da det tog for meget tid og jeg måtte vurdere hvad jeg fik mest ud af ift hvad det krævede af energi. Så torsdagsgruppen røg, så jeg kun havde tirsdagsgruppen og søndagsgruppen hver 14 dag (hvor vi kører rally og spiller moderne okkultisme). Grunden til at jeg blev hijacket (eller rettere sagt melde mig) var at Mette (min veninde) blev overfaldet af hendes spillere som gerne ville spille Star Wars (hvor jeg har anden udgave af D20-versionen stående). Det gav hende stress bare at læse det, så jeg endte med at melde mig. Og vi har det sjovt!

 

Mit setup for kampagnen er at jeg tager alt andet end episode 4-6 som inspiration der bliver bedømt på en case-to-case basis. Vi spiller 5 år efter sejren på Endor i episode 6. Så den Galaktiske Borgerkrig er næsten helt og aldeles slut, der er nyuddannede jedi ridere og og Republikken kører sådan nogenlunde, alt i alt. Spillerne spiller her et fantastisk crew af ansatte for republikken og som er i en arbejdsgruppe sammen.

Jeg opdagede her endte med at lave en kæmpestor fuckfinger til alle de klicher som jeg synes at rollespillere ofte ender med. Lad os spille skurke. Lad os lave ligegyldige oprør imod alle autoriteter uden at overveje hvorfor de gør som de gør. Lad os lave usmagelige tortur-scener (henvisning til et ret interessant indlæg om bl.a. tortur og rollespil), etc. Jeg kunne forsætte, men jeg gider ikke. Så derfor lavede jeg en kampagne, hvor at man er “the Good Guys”, hvor man er en del af autoriteterne, hvor der er regler og hvor at afhøringer foregår uden tortur og med en vis grad af optimisme. Det er en interessant og for mig pissesjov twist at der er regler og det her er deres arbejde (hvilket inkluderer løn hver 14 dag). 14 dags løn er bevidst valgt, da de netop ikke er eventyrere, men fastansatte (og derudover er det forhåbningen at det giver spillerne større frihed når deres karakterer får penge oftere).  Det er en sjov udfordring for spillerne, men de virker til at de synes at det er sjovt. Settingen gør det også til en taknemmelig opgave at være GM, for alle spillere er fans. Man giver folk lov til at spille ewok, mon calamari eller jedis og så skal de sgu nok hygge sig. Men det er især interessant for mig (som de fleste af mine læser sikker ved læser jeg statskundskab) at lade rollespillere være en del af “The Establishment” eller staten, men med begrænsninger.

 

Derudover render vores helte rundt på Annaj, som er en lidt kedelig planet med høj luftfugtighed og hovedstaden for Moddell-sektoren (som bl.a. indeholder “the forrest moon of Endor”, hvor vi begyndte), hvor at de efterforsker en sag med falsk medicin og stoffer. Jeg har planlagt noget plot med en mafiaboss bag det og derudover støder de nok før eller siden på kampagnens hovedskurk Navik Neesh, som er selvudlært sith og droid-bygger (så ja, han bygger de fleste af sine henchmen i hvert fald i begyndelsen). Han er så tilfældigvis på planeten for at forbedre hans egne interesser og finde et spor efter et oldgammelt tempel (som hverken er Jedi eller Sith). Det var oprindelig et plot jeg havde droppet (da jeg synes at det er set før i meget Star Wars fiktion, computerspil, etc), men da en af spillerne valgte at hans Ewok Scout først skulle være Big Game Hunter (første prestige class) og derefter Treasure Hunter (anden prestige class, som bl.a. gør det nemmere at modstå forbandelser) var der ikke så meget at rafle om. Så vi morer os hver tirsdag. Måske kommer der mere om det senere. 🙂

En mening om “Galaktisk Fredsbevarelse: Min fantastiske Star Wars kampagne

  1. Pingback: Glæden ved at bygge ting | Frygt og lede i Odense

Skriv et svar

