Advanced Fighting Fantasy – anmeldelse af Sværd og Trolddom Expert

Advanced Fighting Fantasy blev udgivet i 2011 af Arion Games (teknisk set er det anden udgave). Jeg lagde 239 kr for den med VC rabat (det var nr 32) i Faraos Cigarer af en lidt hyggelig mand med hård hud på alle fingre (ansvarlig for snart 2,5% af internettet).

Bogen er i sort/hvid på 174 sider.  Systemets første udgave udkom oprindeligt i 3 bøger: Blacksand! (om byer, specifik den mest gustne havneby af dem alle), Allensia (handler om vildnis, er stort set umulig at opdrive) og Dungeoner (som sgu lidt giver sig selv). Disse var ment som en udvidelse til “Out of the Pit” (på dansk klassikeren “Den Store Monsterbog”), og Titan, som er en settingsbeskrivelse. Begge bøger er også genudgivet til 2. udgave.

“SKILL, STAMINA & LUCK” udvidet

Karakterskabelsen er ens for alle og involverer ikke tilfældighed. Der er 3 racer (dværg, elver og menneske) og en opdeling af skills i forskellige kategorier, bl.a. magi. Hvis man har en Skill er fra 1 til 4 lægges den til ens SKILL, hvor det er en samlede værd i den skill. Skills-tjeks fungerer så med at man ruller lig med eller under ens evne med 2d6. Magi er en stat udover de 3 andre (og på 0 med mindre at man bruger point på den).

Der er derudover 3 typer magi, helt præcist “Wizardry”, hvor man betaler i Magic Points, “Sorcery (systemet fra bl.a. “Crowns of Kings) hvor folk altid kender alle spells og betaler med Stamina) og Priests (hvor at folk kan færre magiske ting oftere så længe de overholder deres Guds regler). Det hele er holdt dejligt simpelt (det er jo for helvede Sværd og Trolddom). Derudover er der regler for forskellige ting (som f.eks. at falde og drukne) og det hele er nogenlunde læseligt (omend at det hele kunne være sat bedre op).

Så kommer det store spørgsmål så: Er “Advanced Fighting Fantasy” 2nd edition godt? Til min egen (delvise) overvejelse vil jeg sige ja med forbehold. Der er noget spild-plads (bl.a. nogle dungeons som allerede var ligegyldige da de var med i første udgave i 1985-1986), men det er enormt nemt at gå til. Jeg ved ikke helt om det er for simpelt, men der er en klar charme ved at alt bliver til 2d6 og lig med eller under. Det handler naturligvis også i meget høj grad om nostalgi, men jeg er rimeligvis overtalt ift AFFs meritter som rollespilssystem. Det kræver naturligvis også at det er det man gerne vil, men jeg får lyst til at spille systemet (hvilket jo naturligvis også handler om illustrationerne).

Jeg ved oprigtigt ikke om hvem AFF har som målgruppe, men for mit vedkommende er jeg forholdsvis overbevidst. Jeg indrømmer også gladeligt at det i en eller anden grad handler om nostalagi, men selv når jeg kigger på det med kritiske briller tænker jeg faktisk at det fint kan virke.

En mening om “Advanced Fighting Fantasy – anmeldelse af Sværd og Trolddom Expert

1. Pingback: “Hvordan skal vi dog nå frem til 400?” Sværd og Trolddom til Viking-Con 35 – Frygt og lede i Odense