Advanced Fighting Fantasy- karakterskabelse

Der var visse nuancer som jeg ikke syntes at jeg kom helt omkring i min anmeldelse igår, men heldigvis er jeg nået frem til at det nemt kan gøres ved at jeg laver en demonstration af karakterskabelsen.

 

Kristian har lige skrevet om Sortsand og jeg har lyst til at spille troldmand, så jeg laver en troldmand fra Sortsand. Det så ud på følgende måde:

wpid-img_20141207_214526.jpg
Vigtig med rooibos the, hvis man er mig.

 

 

Jeg begynder med følgende stats: SKILL: 4; STAMINA: 8, LUCK: 8 & MAGIC: 0. Jeg har så 8 point og følgende restriktioner: Skill må max øges med 3, Stamina max med 4 (hvor hvert point øger Stamina med 2), Luck må max øges med 3 og Magic må max øges med 7. Jeg vælger at min karakter er menneske (hvilket giver mig +1 til LUCK) smider 6 af mine point i Magic, 1 i Stamina og 1 i Skill, hvilket giver min karakter følgende stats:

SKILL: 5; STAMINA: 10, LUCK: 9 & MAGIC: 6.

 

Jeg skal derefter vælges skills, hvor jeg tager 3 som jeg får 2 i og 6 som jeg får 1 i. Så lægger jeg min special skill til min SKILL og skal rulle under det for at klare et almindeligt rul. Så vælger jeg følgende skills:

Magic- Wizardry: 2
Magic- Minor: 2
Dodge: 2
Sneaking: 1
Awareness: 1
Climb: 1
Second Sight: 1
Magic Lore: 1
Sword: 1

Derudover får jeg (fordi jeg spiller menneske) følgende:

City Lore  (Blacksand) 1

World Lore 1

Religion Lore 1

Acrobatics 1 (da jeg skal vælge en movement eller stealth stat)

 

Derefter  skal jeg vælge et “Talent” som er et unikt talent (hvor man f.eks. kan være Knight, Crack Shot, Animalfriend, etc). Desværre må man kun tage 1 (hvilket sutter da rigtige mange af dem er seje).
Der vælger jeg Swashbucker, som giver mig evnen til at undvige slag hvis jeg ikke bærer rustning eller bruger et skjold (hvilket jeg da heller ikke har planer om som troldmand, da det gør magi mere besværligt/ikke er muligt). Så er min karakter godt på vej til at blive en rapfodet magiker der kan flytter sig fra hvad verden nu smider i hovedet på ham. Hvis jeg så skulle rulle for jeg kunne kravle op af en mur ville jeg rulle 2d6 og forsøge at komme under 6 (SKILL 5 + Climb 1).
Derefter regner jeg ud hvor mange magic points jeg har (MAGIC x2+Magic-Wizardry x2), hvilket gør at jeg har 16 Magic points. Derefter væger jeg spells, hvor jeg får i alt 16 levels af spells , da det regnes ud som med Magic points og 3 “cantrips” for hvert point jeg har i Magic-minor, hvilket gør at jeg kan 6 cantrips.

 

Lister med formularer er imidlertid lidt kedelige, så det springer vi over lige nu (kommer allernederst). Derudover skal jeg have udstyr.

 

Jeg får 2d6 guldstykker (i alt 7, 6+1), et våben som jeg har taget skill point i (altså i dette tilfælde et sværd), en lampe og en flaske med oile, en rygsæk, nok mad til 2 måltider (jeg tænker beskøjter, en humpel ost, tørret frugt, tørret kød og tørret fisk) og en magisk potion (hvor jeg skal vælge imellem LUCK, STAMINA & MAGIC, hvilket sjovt nok ender med at være MAGIC). Derudover har jeg en spellbook, fordi jeg er troldmand. Jeg kan så købe ting for mine guldstykker. Desværre koster en vagthund 8 gp (plus jeg skal købe fodder til den), så  jeg ender med at købe et sæt papir, blæk og fjerpen og et vandskin for i alt 3 GP, hvilket gør at jeg har massive 4 tilbage. Better go find a job…

 

Jeg benytter mig af en tilfældig fantasy navne generator og navngiver min troldmand “Cermhon Lorauc’d Reyirij” (“Cer” til dagligt”) og finder på en hurtig baggrund for ham. “Cer” er elev af troldmanden Nikodemus fra Sortsand. Han har for nyligt afsluttet sin tid som lærling (da hans læremester ville have ro), så Nikodemus har givet ham et los i røven og besked på at han skal ud i verden og lære af erfaring. Han er forholdsvis anonymt klædt i groft ufarvet tøj, næsten kronraget, næsten glatbarbet og cirka 1.70 meter høj. Trækkene er skarpe, håret er mærkebrønt og øjnene er en lys blå. Cer er en ambitiøs type, med en eksisterende og omend lidt svingende retfærdighedsfølelse, i meget høj grad holdspiller og lidt humorforladt (pga hvad der ville paranoia alle andre steder, men er realisme når man vokser op i Sortsand). Derudover er han forholdsvis nysgerrig, men mest af alt er han godt og grundigt træt af Sortsand. Jeg skal desuden fastsætte social scale, som viser min karakters status i samfundet. Den er nem, for den er på 0 (som f.eks. er “beggar, mercenary & criminal”). Så derefter sender jeg “Cer” ned på den lokale kro for lede efter nogen som skal væk fra Sortsand og en kampagne at være en af hovedpersonerne i….

 

Jeg er stadigvæk ret solgt. Til dels fordi at at AFF er så fucking simpelt, hvilket gør det nemt at tweake og hacke. Derudover er jeg faktisk i tvivl om hvorvidt at der er brug for så meget mere. At man samler stort set alt i SKILL + Special gør at der ikke længere er stats (som f.eks i D&D) som er sejere end de andre. Derudover har jeg lige lavet en karakter som jeg reelt har lyst til at spille, for han kan reelt set ting samtidig med at han snildt kan blive sejere.

 

Liste over formularer:

Cantrips

Burn (praktisk at kunne tænde ild i Sortsand)

Dry (praktisk at kunne tørre ens tøj i Sortsand)

Hear (hjælper til med at overhøre samtaler man kan se, men ikke høre)

Ienbriate

Secrete (magisk lommetyveri)

Weather protection

Spells (pris i magic points i parentes)

Befuddle (1)

Fear (1)

Flash! (1)

Ironhand (1)

Lock (1)

Open (1)

Strengh (1)

Thunder (1)

Tongue Twister (1)

Ward (1)

Counterspell (2)

Darksee (2)

ESP (2)

Force bolt (2)

7 meninger om “Advanced Fighting Fantasy- karakterskabelse

  1. Kristian

    Han er en rigtig fin karakter – jeg ville godt gide spille sammen med ham 🙂
    Min største bekymring om super enkle spilsystemer er, at en ting som kamp bliver kedelig, fordi der er er så få nuancer. Da vi kortvarigt kampagnede i Lamentations of the Flame Princess trak kampene hurtigt ud i en alt for lang række af “jeg slår ham – rammer forbi. Jeg slår ham – rammer forbi. Jeg slår ham. rammer forbi…”
    Nu er kampsystemet i FF jo mere opposing rolls end targer number som gammelt D&D, men jeg kunne stadig godt frygte, at kampe hurtigt bliver meget a like?

    1. Thais Munk

      Tak! 🙂

      Lige i forhold til AFF, så ville jeg faktisk ikke være så nervøs for det. AFF har indbygget mekaniker for bl.a. criticals, fumbles og bl.a. omgivelserne. Når man derudover tager magi fra flere sider med ville jeg godt kunne forestille mig interessante setups. Nu har jeg kun spillet Lamentations en gang (og aldrig spillet AD&D som det er baseret på hvis jeg husker korrekt?), så jeg er i tvivl. Hvordan fandt I Lamentations for simpelt?

    1. Thais Munk

      Jeg oplever ikke så høj en grad af whiff-faktor i AFF, selvom jeg ikke har spillet det i praksis. Som GM kan man nemt skrue op og ned på hvor seje monstrene er (det kan for helvede aflæses med deres SKILL) og på den måde udfordre sine spillere tilpas meget.

      F.eks. ville en kamp med en lindorm (SKILL 9, STAMINA 12, 3 angreb, et åndet angreb hver 3 runde) godt kunne klares af et nyt party hvis de tænkte sig om (og havde en healer med). Det ville ikke være nemt (med mulighed for casualties), men med magi og afstandsvåben (som også kører med SKILL mod SKILL, men lindormen har ikke nogen afstandsvåben) ville det rent faktisk kunne gøres. Så selvom at min karakter ovenfor lidt oftere ville fejle at klatre over en mur end han ville klare det, så er det heller ikke hans fokus (plus det kan forbedres undervejs).

  2. Whiff-faktor handler ikke om spilbalance eller hvorvidt man kan klare en encounter eller ej, det handler om hvorvidt man føler at ens rul rent faktisk betyder noget. Hvis for mange af dem ikke har noget resultat (“Du rammer ikke. Næste?”) eller effekt, så er der whiff faktor. Hvis jeg bruger to ud af tre kamprunder på at spillederen ryster på hovedet og i den tredie bare ruller en skadesterning, hvor kampen så i øvrigt tager omkring tyve runder… Så er det sgu ikke sjovt. Der skal helst være nogen taktiske valg, med mærkbare resultater og udvikling i kampen. Pow! Av! Kazap!

    1. Thais Munk

      Aha! Så forstod jeg det. Det er trælst i rollespil. Mildest talt.

      Jeg tænker dog stadigvæk ikke at det er så meget et problem i AFF, for der er stadigvæk en risiko (hvis du ikke rammer bliver du oftest selv ramt). Der sker noget hvis man ikke rammer. Taktiske valg….nu er systemet simpelt, men jeg ville godt kunne sætte dem op som GM, ja.

      PS: Min kop er valgt fordi den fungerede og var gratis, selvom den var grim. Den fungerer for mig som et repræsentation af dit ansigt, som jeg hælder the i.

Skriv et svar

