Tarotkort som historie-mekanik

På grund af rollespil, har jeg i tidens løb skrevet med en del folk fra hele verden over nettet. En af dem (jeg ved desværre ikke hvad hans rigtige navn var) var en californier der introducerede mig til at bruge tarotkort som historie-mekanik.

Tanken er at man stiller forskellige spørgsmål til en karakters baggrundshistorie eller det plot man vil finde på til næste gang. Derefter trække man tarot kort og aflæser deres svar/lade sig inspirere af dem. Jeg har brugt det et par gange, når jeg virkelig ikke kunne finde på noget. Man sætter spørgsmål op og vender kortene et for et.
Så vil jeg prøve at benytte mig af det til min næste session i min Star Wars kampagne, Galaktisk Fredsbevarelse.

Nørdguf, anyone?

Vores helte fik sidste gang arresteret to thugs som er en del af en større kriminel organisation, som sælger kvaksalver medicin til lave priser. Heltene er på Annaj,  som er hovedplanet i Moddell sektoren, hvor at Endor også ligger. Aka langt ude i Kanten af Galaksen. Det er der en skruppelløs mafia-boss bag, Duvnar Drakkar, en duro. Problemet for Drakkar (og snart også spillerne) er at nogen er gået i gang med at angribe hans baser med droids. Det er Navik Neesh, som er rodian og sith. Han er tidligere droid-bygger og -mekaniker. Derudover er han hovedskurken i kampagnen. Han har lært at være sith fra gamle optagelse og instruktion af en ukendt sith-mester som var bange for at hans tradition skulle gå til grunde. Han er med andre ord selvlært sith (og heller ikke så meget sejere end spilpersonerne hver for sigt), men lige pt burde de kunne håndtere ham. De har et spor efter problemerne med droids, men jeg har ikke de store ideer om hvad der skal ske næste gang.

Så nu prøver jeg at lægge kort og besvare spørgsmål til næste spilgang.

IMG_20141212_154228

1)  Hvad er Neeshs baggrund? Hvad er der sket i hans fortid siden at han trækker på den mørke side af Kraften? Strengh, omvendt (som folk måske ved, så gør det en forskel i Tarot): “Abuse of power, despotism, weakness, discord.” Han er blevet mishandlet og negligeret som barn. Det giver ham en pokkers masse frygt, vrede og ambition, så det passer voldsomt godt.

2) Hvordan fandt Neesh instruktionerne og optagelser af den gamle Sith-mester? Eight of Swords. “Bad news, violent chagrin, crisis, censure, power in trammels, conflicts…” Nu er den Galaktiske Borgerkrig slut for knap 5 år siden, så det giver jo til dels mening. Især delene med censur. Han har erhvervet sig en tidligere Imperiel censur-druid og formådet at genskabe dens hukommelse med optagelserne.

3) Vi har fastslået at Neesh er ambitiøs, så hvad vil han med magten? Tree of Wands. “…establied strengh, entertrise, effrort, trade, disocery, commerce…” Den er jo dejligt irriterende, for der er jeg i tvivl om hvad det kan bruges til. Er Neesh så desperat efter økonomisk rigdom (pga hans opvækst) at han er villig til at gribe den Mørke Side og bruge den til at skaffe sig penge? Det giver mening for mig.

4) Hvad er Drakkars mål på langt sigt? Six of Swords. “Journey by water, route, way, enroy, commisionary…” Han vil åbenbart gerne væk fra Annaj og bo et andet sted, sikkert med nok penge til at han kan trække sig tilbage.

5) Hvad lavede Drakkar inden den Galaktiske Borgerkrig? The Sun, omvendt. “Material happiness, fortunate marriage, contentment” (dog mindre, da kortet vendte omvendt). Dvs han var nogenlunde rig, nogenlunde lykkeligt gift da krigen brød ud. Altså vil han gerne genskabe hvad han tidligere har haft.

6) Hvad finder Neesh som kan få sat plottet i gang? Knight of Wands: “Departure, absence, flight, emmigration.” Et flugtmiddel af en art.

7 ) hvad er Neeshs tanker om Drakkar? Knight of Pentacles, omvendt. “Discouragement, carelessness, idleness”. Han er ikke imponeret og grundlæggende set lidt ligeglad. Neesh kan bruge Kraften og dens Mørke Side og regner derfor sig selvom som vildere.

8) Hvad er Drakkars trumfkort som han holder tilbage til de meste ekstreme nødsituationer? King of Swords. “Skill, bravery, capicaity, defense, adress, enmity, wrath, war, destruction“. Han åbenbart selv slås ret godt, selvom han ikke altid gør det. Spændende. Så får  han et par levels af noget passende.

9) Hvad finder spillerne som kan udvide plottet med Drakkar? Ace of Wands, omvendt. “Fall, decadence, ruin perdition, to perish…” Hans eks-kones grav og livshistorie, som fortæller historien om den familie han kunne have haft.

10) Hvad finder spillerne som kan udvide plottet med Neesh? Ten of Swords, omvendt. “Advantage, profit, succes, favor, but none of these are permanent. ” En midlertidig fordel….den ved jeg ikke helt hvad skal være, men det lyder som en interessant fælde at lægge op for spillerne at gå i.

IMG_20141212_160352

Her 10 kort senere har jeg i hvert fald nogle spændende ideer at gå videre med, så det er meget fedt.

3 meninger om “Tarotkort som historie-mekanik

  1. Jeg har været glad ved tarotkort når jeg har spillet vampire som klan trylle-rylle. Med et nogenlunde talent for kold- og varm-læsning kan man freake folk ret meget ud med sådan et sæt kort. Jeg husker især en gang på Trøjborg….

    Og hvis man keder sig er det nemlig skidegodt til at finde på noget at lave og/eller plots. Jeg har flere gange brugte den indledende downtime på at spå mig frem til hvad min karakter vil i aften.

    Eller prøve at lære sit uduelig afkom at bruge kortene…

    1. Thais Munk

      Oh, ja. Gode ideer. 😀 Nu får jeg da næsten lyst til at benytte mig af det inden jeg skal til live. Så kan jeg lige vende et par kort og finde på noget tilfældigt.

  2. Pingback: Galaktisk Fredsbevarelse: At skulle planlægge imod enden | Frygt og lede i Odense

Skriv et svar

