Ting Rollespillere ikke Fatter: Tro & religion

Ved ikke at deltage i den offentlige Gudsdyrkelse har Du bestandigt een og en stor Skyld mindre, Du deltager ikke i at holde Gud for Nar” – Søren Aabye Kierkegaard

 

Det indlæg begyndte egentlig som et element i min serie om ting som livere ikke fatter, men jeg nåede frem til at det var relevant for alle rollespillere. Jeg blev udsat for Kierkegaard bl.a. i gymnasiet og da jeg (vistnok) som 12-13 årig læste “Sofies Verden”. Jeg citerer manden, da  hans tanker om tro i et eller andet omfang inspirerede mig (omend jeg på ingen måde skal påstå at jeg forstår Kierkegaard til fulde). Det vi forholder os til her er tvivl, fordi vi som mennesker ikke kan vide om der f.eks. er noget større end mennesket, liv efter døden, etc.

 

Hvis man har overnaturlige kræfter bliver det i min optik i mindre grad til et spørgsmål om tro (religion som et side- eller affaldsprodukt af tro), men det kommer også an på om man kan kaste “Commune” og direkte tale med ens gud (omend at de åbenbart kun kan give ja/nej svar). Der er en markant forskel på det og hvad vi oplever i vores verden (jfr Kirkegaard).

 

Ift etableret religion er der et interessant eksempel i historien om Abraham og Isak (1 Mosebog, kap. 22). Det er blevet kritiseret af flere, men ud fra historiens kontekst er det ikke helt det samme. Idet at Abrahams Gud rent faktisk talte direkte til ham i historien er der ikke den tvivl som jeg selv har oplevet og som andre også har beskrevet (idet har jeg så taget udgangspunkt i tvivlen som mit eget standpunkt ift tro og religion, men det er et sidespor). Min pointe her er bare at hvad vi oplever ikke er det samme, som figurer/karakteren Abraham oplever i historien fra 1 mosebog. Da Gud er en konstant faktor i Abrahams liv, ikke mindst pga at han rent faktisk taler med Abraham og besøger ham er det en anden sag. Da jeg genlæste det som teenager engang (vistnok 2003) mindede det mig mest om forholdet mellem en forholdet med en “cleric” og vedkommendes gud i D&D, idet at præsten der netop kan trække på vedkommendes gud og få en effekt ud af det. Effekter som er ret markant i f.eks. D&D, men også i andre spil. Morten har et sjovt eksempel på det her. Det bliver i mindre grad et spørgsmål om tro på samme måde og i højere grad et spørgsmål om dedikation og loyalitet og tilliden til den højere magt/Gud man tjener (med mindre man har spillet Planescape og ved at . Problemet er jo her naturligvis at man ikke kan overføre tankerne fra monoteistiske religioner, idet at rollespilssetting næsten altid har polyteistiske religioner (og derfor ville f.eks. nordiske, oldgræske eller irske myter være mere oplagte. Et andet interessant eksempel kunne være hinduistiske skrifter eller tanker som man kunne bruge til inspiration).

 

Min pointe her er bare at der er tonsvis af interessant ting at udforske og lege med, så det er sgu lettere trivielt bare at skulle spille semi-kristne præster uden større omtanke. Især fordi at det om noget påvirker samfundet når man har den slags kræfter at trække på. Jeg har gjort mig nogle flere tanker om emnet her, men de vil ikke så gerne ned på skrift. Så smid endelig en kommentar eller spørgsmål hvis I føler det mindst for det! 🙂

Skriv et svar

