Kampagne-workshop

Hurtige løse tanker fra min hånd en torsdag aften

Noget af det som jeg virkelig nyder ved at komme på conner er at høre om andres rollespil og hvordan de sætter ting op og hvorfor. Derfor havde jeg en løs plan om at sætte en workshop op for kampagne-GMs, høre om hinandens kampagner og lære af forskellige teknikker og hvordan at det så kan fungerer.

 

Tanken er basalt set at tage en blok på en con og inviterer folk derinde, hvor at folk har et par sætninger til at fortælle om hvad type kampagne de kører. Jeg er lidt inspireret af Troels’ spillederskole, så jeg havde følgende i tankerne:

  • Kort oplæg til diskussion. F.eks. “Hvordan etablerer man nemmest rammerne (mødested og -tidspunkt) for en bordrollespilskampagne? Hvordan holder man skuren i vandet undervejs med de ting?”
  • Derefter diskussion.

Evt kan det gentages med andre oplæg, hvis der er tid (overstående eksempel ville være ret kort). Tanken er derudover at man så f.eks. kunne have oplæg fra de folk der havde noget på hjerte.

Min ide er dog især rettet til bagefter. Der kunne man nemlig have løs diskussion om kampagner og at være kampagne-GM, idet at alle er der for at snakke om det. Man kunne f.eks. kunne sammenligne hvad man har lavet til sin kampagne, såsom handouts, hvordan at man har holdt styr på plots løbende, overskueliggørelse og formidling til spillerne, etc.

 

Tid: Alt i alt sat til cirka en time-halvanden.

5 meninger om “Kampagne-workshop

  1. Det lyder som en rigtig god og spændende ide. Det ville jeg meget gerne deltage i. Så jeg håber, at der måske sker noget tilsvarende på Viking Con, da jeg ikke kommer på Fastaval mere.

  2. Logistik delen – altså hvordan man planlægger tidspunkt og sted osv. gider jeg ikke diskuterer, men jeg vil gerne snakke om hvordan man laver en interessant lang kampagne uden den løber ud i sandet. Plus hvad der generelt virker.

  3. Thais Munk

    Nu kylede jeg eksempler op med hvad jeg oftest synes har været problemer i de kampagner jeg har været med i, men som udgangspunkt kan folk bidrage med hvad de synes der virker/er interessant. 🙂

    Og derudover vil jeg da lige prøve og skrive til Con2 og høre om det var noget de kunne være interesseret i.

  4. Rasmus Wichmann har kørt et korstog for at formidle scenarie-elementer til kampagnespil, han er helt sikkert med på at snitte sådan noget projekt.

    Personligt kunne jeg godt tænke mig at snakke om prep til improvisation som basis for spillederiet hjemme i stuen. Jeg synes det er noget særligt at bygge løse ting op og give plads til spillerne.

Skriv et svar

