Glæden ved at bygge ting

Jeg elsker Lego. Lego var noget af det bedste legetøj op igennem min barndom. Det er en af grundene til at jeg elsker Rebellerne af Kristian, som er en af mine yndlingsscenarier. Mest fordi at nogle simple billeder dikterer hvordan at scenariet skal spilles. Vi skal dog ikke snakke mere om det scenarie (omend at en af dets præmisser inspirerede mig til min egen Star Wars kampagne), men om Lego. Og Microscope. Og Birthright. Og Sid Meier’s Civilization.

 

Noget af det jeg nemlig er fan af når jeg leger (computerspil, rollespil, andre spil og generel leg) er nemlig at bygge ting. Til tider med ideen om at ødelægge eller ændrer dem senere, men der er et eller andet sjovt at bygge ting. Jeg er fuldstændig ligeglad med hvordan, men der er noget ved processen som jeg finder interessant og underholdende. Jeg fik for nyligt grumme tæsk i Ticket to Ride, da jeg næsten altid gik efter at bygge vildt lange linjer i stedet for at spekulere efter hvordan jeg ville få flest point. Jeg synes sgu at det er sjovere at kombinere ting og bygge store værker. Et andet eksempel ville være i mit yndlingscomputerspil  lige pt, Civilization V: Brave New World. Der spiller jeg indianer-høvdingen Pocatello, leder af The Shoshone som snart skal til at bygge Machu Picho, nu hvor at Pyramiderne og Oraklet er blevet færdige. Jeg er lettere ligeglad med at vinde, for processen er det som giver mig mest der og udfordringer med at bygge byer, veje, plantager og borge samtidig med at de andre nationer er irriterende og barbarere kommer rendende hvert 5 minut. Fuck off, jeg skal have det her operahus færdigt!

 

Jeg nyder også at bygge ting til live, men det fedeste ved at bygge ting i fiktion er at de ikke fylder lige så meget bagefter (og man kan køre med et større budget). Kombinationen af at bygge ting op (f.eks en karakters ejendele, rigdom, etc) er for mig sjov og voldsomt hyggeligt, fordi at den afspejler noget om rollen. Det betyder netop noget at vedkommende har kunnet købe sig en bedre rustning, når vedkommende begyndte sin eventyrfærd i en omfang rustne plader der som regel faldt af. Det samme gælder f.eks. AD&D-settingen Birthright, der i høj grad handler om at være en god leder, både ift krig, men også som administrator.

 

Et andet eksempel på at det er sejt at bygge ting op (også og især i fællesskab med andre) er det bedste rollespil jeg ikke har fået spillet endnu, MicroScope. I MicroScope bygger man en verden op i fællesskab. Det er vanvittig elegant sat op og jeg ville voldsomt gerne se hvordan det fungerede i praksis. Min største kritik af det er at jeg ikke har haft muligheden for at spille det endnu.

 

Det var endnu et indlæg i julekalenderen! God weekend til jer allesammen, brug den på at bygge noget! Nu vil jeg tage ud og drikke øl.  Og se på hvordan Odense har det, nu her et par timer efter bombetruslen.

 

 

Skriv et svar

