RusCon 24: Rollespil i Vestjylland

Her i denne weekend var jeg i Vestjylland, nærmere betegnet Ringkøbing for at tage til RusCon 24. RusCon er en mindre con (cirka en 45 mennesker) og har foregået forskellige steder i Ringkøbing siden verdens begyndelse.

 

Det var et godt arrangement, omend jeg savner nogen ting som jeg er vant til at fra andre conner (f.eks. frugt og sodavand uden sukker). Omvendt set, hvad kan man forvente af en con? Og når der er butikker i gåafstand, så er problemet jo jævnt hen overkommeligt. Jeg kommer primært på RusCon fordi jeg godt kan lide folkene der og fordi at rollespillet er godt. Brætspil mangler ofte, men det kræver også at nogen tager dem med. Til gengæld oplevede jeg den vildeste gang nostalagi-trip og spillede rent faktisk HeroQuest. Om spillet så stadigvæk holder ved jeg sgu ikke helt, men jeg fik lyst til at sætte et dungeoncrawl op igen i min nyopstartede fantasy-kampagne.

 

Nu kan det lyder som om at arrangement er oldschool og gammeldags. Omend at det ikke er forkert, så er det ikke hele historien.  Ting forbliver ikke de samme nogen steder, heller ikke i Ringkøbing. RusCon 24 havde f.eks. en spilblok kun kvindelige mastere/forfattere. Meget af rollespillet (hvor jeg bidrog med at køre Bamsers Mod af Simon James Pettitt) var ganske vist kun sat op med en master og uden de vilde tiltag, men samtidig var niveauet højt. Jeg havde bl.a. fornøjelsen af at spille skaven med Mathias Thøger som master, som er af de sjoveste intrige-scenarie jeg længe har spillet. Sjældent har det været så sjovt at være passive-aggressive kujoner med forskellige mål, der forsøger at løse en mission. Hammergodt scenarie, hvor mad og position rundt om bordet spillede ind. Det var faktisk så sjovt at holdet i lokalet ved siden af bad os om at dæmpe os, fordi vores latter kunne høres derinde. Så selvom der manglede skrevne spilpersonerne, så gjorde det at vi selv skulle beskrive nogle ting faktisk at karaktererne skilte sig ud fra de typiske Skaven-stereotyper, som jeg første gang stødte på for 14 år siden. Det var voldsomt awesome for en gammel Warhammer-nørd som mig.

Derudover har RusCon en fandens god kultur ift rollespil og at melde sig til. Folk er virkelig klar på at spille rollespil og der var faktisk så mange spilledere/forfattere at jeg kun kom til at køre et scenarie.  Så det var fedt og alt i alt havde jeg fandeme en god oplevelse med at tage til Vestjylland igen i år.

 

Skriv et svar

