Dalscharas familie: Husregler og ændringer af magisystemet

Nu spurgte den gode Johannes om skoler indenfor magi og hvordan det fungerer som størrelse i min kampagne, så nu ville jeg skrive lidt om hvordan og hvorledes det hænger sammen i “Dalscharas familie”. Og selvom jeg har forsøgt at lade selve grundmekanikken stå tilbage og bare lave tilføjelser, så kommer man ikke uden om at det har ændret magisystemet totalt meget i praksis. En inspirationskilde her har været Ars Magica, hvor at magikere bare er vildere end alle andre. Det samme gør sig gældende her, omend en mere korrekt formulering er at magikere har potentialet til at blive enormt meget vildere end alle andre. Det er også en magiker-kampagne, så det gør ikke mig noget. Og nu bliver det virkelig nørdet og teknisk…

  • Den første og vigtigste regel er at der ikke er skoler, bare en stat for magi som begrænser hvilket formularer spillerne kan lære. Denne regel ændrer enormt meget og gør det f.eks. enormt meget billigere at lære magi. Jeg indførte den formular for at folk ikke bare ville tage formularer fra Mentalisme (bliv vildere til alt muligt og gør ting du ellers ikke ville kunne gøre såsom at trække vejret under vand, kontroller andres sind, etc), Animalisme (helbred andre, leg med dyr og vejret) og Elemtalisme (smadr ting og folk) og droppe de 3 andre skoler, hvor især Symbolisme ikke er lige så vild som de andre. Så jeg besluttede mig for at gøre det simpelt og at give folk muligheden for at lære forskellige formularer. Det gør magikere meget vildere end normalt. Det er i meget høj grad med vilje, for magikerne og deres uenigheder/magtkamp er et omdrejningspunkt for kampagnen og det ville hæmme både mig og spillerne hvis vi spillede med skoler. Så det blev smidt ud, så folk kunne vælge mere frit (fra hvad deres mestre giver dem adgang til naturligvis).
  • I forlængelse af det har jeg som erstatning lavet en stat som “Magisk læring”, som erstatter skolerne. Dvs har man 5 i “Magisk Læring” kan man lære formularer med en skoleværdi op til 5. Det hænger også sammen med hvad magi er for en størrelse. Ingen af magikerne ved hvorfor magi fungerer og hvordan kosmo egentlig hænger sammen. Der er selvfølgelig mere eller mindre kvalificerede gæt, men grundlæggende set er magikerne kun helt sikre på det følgende: Hvis man er en viljestærk person og siger forskellige sætninger på det magiske sprog og kombinerer det med en kombination af fysiske bevægelser og til tider ingredienser så ændrer de virkeligheden. Akademisk lærdom om magi gør ikke nogen til en bedre magiker, det gør øvelse. Høj intelligens er ikke nødvendigt for at blive en god magiker (omend det da naturligvis er praktisk). Det er igen et bevidst design, da jeg i forlængelse af at lave noget Dunsany’sk gerne vil bevare mystikken bag verden og ikke ala f.eks. Warhammer og Forgotten Realms have en større forklaring på hvordan og hvorfor verden er skruet sammen som den er. Så selv magikerne er i tvivl om hvordan og hvorledes.
  • Der er intet max på hvor mange formularer man kan huske. Man kan kaste de formularer som man kender til eller evt læse højt fra papir (som det står i grundbogen). Magikernes 2 begrænsninger er hvor mange PSY-point de har på det tidspunkt og at de ikke må være i kontakt med jern, inklusiv pile med jernspidser.

 

  • Man kan øge CL (Chance for at Lykkes) med ens formular op til 2x S (Sagkyndighedsværdi, altså hvor meget man har i en formular) ved at bruge flere PSY-points. Dvs har man 7 i en formular kan man bruge op til 8 PSY-points og få +7 til ens rul. Den regel er blevet indført af 2 grunde:
    1: At friste elever til at brænde utrolig store mængder magi af.
    2: At give mestre muligheder for at fyre virkelig vild magi af.
    Og ja, dette ændrer alt ift magisystemet i DoD-Ex.Derudover er det de 2 andre magikerordeners hovedgrund til at have lærlinger, for at de kan trække på læringernes kræfter også.
  • Man kan stacke PSY-point ved at være i kontakt med hinanden. Dvs at hvis magiker A er i gang med at kaste en formular kan magiker B røre ved vedkommende og give ekstra PSY-point. Dette kræver at begge er med på den.
  • Udover at sove eller hvile kan man få PSY-point tilbage fra Livsmål, hvis man forsøger at føre ens livmål ud i livet (nok cirka max 3 for hver spilperson per session/ingame dag tænker jeg).
  • Sidst men ikke mindst  har jeg tilføjet 1 enkelt evne, som er Undvige (Dodge Blow slet og ret), som er baseret på SMI.

Og lidt dybere beskrivelser af de 3 ordner kommer senere. 🙂

4 meninger om “Dalscharas familie: Husregler og ændringer af magisystemet

  1. johsbusted

    Godt indlæg!

    Jeg synes du har nogen rigtige gode regelændringer, en jeg hader og en erfaring jeg gerne vil dele 🙂 (sådan skal det jo være)

    Erfaringen (der handler om undvige):

    Da vi spillede DoD i Århus for omkring ti år siden spillede vi med en husregel for undvige, der hed at man altid havde et undvige forsøg og ens undvige var på (SMI+Højeste nærkamps FV)/2 afrundet ned. Det skabte en del problemer, da min ven Ask lavede en elver med meget høj SMI og færdighed i Sværdkamp og derfor altid kunne undvige alle angreb. I virkeligheden gjorde det enten kampene længere (hvis jeg lavede sværdkæmper der også havde en høj undvige) eller også gjorde det Asks elver uovervindelig. Det var ret kedelig. Vi kørte også med en regel om at man blev træt i løbet af en kamp og fik minuser, hvis man kæmpede længe i store rustninger. Hvor hurtigt man blev træt kom an på hvor høj ens FYS var. Ask behøvede ikke rustninger, så selvom han ikke havde en særlig høj FYS fik han de fleste ned med nakken før de fik et slag ind på ham.

    Pas på med undvige færdigheden, da det ikke er sjov med spilpersoner der er usårlige pga. en færdighed. Du kan evt. gøre den rigtig rigtig dyr og sige at man max kan havde 10-12 i den til at starte med.

    De gode regelændringer:

    Jeg kan godt lide dine husregler omkring PSY-point. Det med at man kan gøre ens formular bedre ved at bruge ekstra PSY-point gælder jo allerede i formularen Lyn, hvor man kan give ekstra skadeterninger vha. ekstra PSY-point. Tænk på om man kan gøre en formular stærkere (og ikke kun lettere) ved brug af ekstra PYS-point – en beskyttede cirkel kan blive større, en kontaktformular kan blive en afstandsformular osv.

    Lærlinge reglen er også ret sej og lidt ondsindet på en lidt vampyrsk måde. Good stuff.

    Ditto med livsmål – især hvis man kan gøre livsmålene mere konkrete også endda til sætninger a la Mouse Guard: ”jeg oftere alt for mine venner”, ”guld er tykkere end blod og venskab, men ikke ære” og ”hvis jeg ikke oplever eller opdager noget nyt har det været en dårlig dag”.

    At droppe begrænsningerne på formularer virker til en fornuftig regel. Jeg regner med at din magifærdighed kører på INT? Så INT er vel stadigvæk ret vigtig, men ikke en showstopper.

    Det jeg ikke er så vild med:

    Du har droppet skolerne. Det er overhovedet ikke Ars Magica – det nærmest omvendt! Jeg kan godt forstå at de i bogen definerede skoler ikke er dead on, men at lave en magifærdighed som rummer dem alle lukker for muligheder en række oplagte interessante in game akademiske magiovervejelser og mysterier (der netop tag noget af det strukturerede ud af magien), fx:

    Hvad laver den formular der? Du kan definerer en formular til at være indenfor en skole end som ikke umiddelbart giver mening. En anden formular er i to skoler. ”Hvorfor?” finder I måske aldrig ud af.

    Der er andre kategoriseringer af formularer indenfor andre traditioner/ordener.

    En mystisk næsten uddød orden der holder til i ufarbare sumpe og skove bruger fem skoler, der relaterer sig til håndens fem finger. Det er (sådan ca.) de sammen formularer de bruger, men de er kategoriseret helt anderledes, sådan at lillefingerskolen indeholder både animalisme, mentalisme og overraskende meget symbolisme.

    En moderne orden, der primært består af sømænd og adelige i de frihavnene, har inddelt deres formularer i skoler opkaldt efter farver.
    Rød er primært Elemtalisme, men også en lidt mentalisme. Sort er mest mentalisme og symbolisme. Gul er den forbudte farve og er primært (men ikke kun) nekromanti.
    Alternativt kan du lave et Ars Magica magisystem, men hvorfor så ikke bare spille Ars? 

    Det var mine tanker. Som sagt: Godt indlæg. Tak!

  2. Kristian

    Enig med Johs, i forhold til skolerne, og hvordan det både er lidt øv og total-ikke-Ars Magica.

    Og symbolisme er da en total vild(t fed) skole. Rune-ristning, gravering af sære symboler og ordløs magi – fuck da menta-se hvor højt jeg kan hoppe og hør mig holde vejret under vand-lisme!

    Jeg gad vildt godt spille Drager & Dæmoner… og Ars Magica.

  3. Thais Munk

    Yes, lad os lige tage det med Ars først. Jeg er kun inspireret af Ars i at udgangspunktet er at man spiller troldmænd og at troldmænd per default bare er vildere. Intet andet. Det endte vist med at være voldsomt misvisende. Beklager!

    Nu kommer indlægget om de forskellige magiker ordener senere, men en af pointerne der er netop at Dalscharas familie betragter spørgsmål om hvor magi kommer fra som meget sekundært frem for spørgsmålet om hvad man bør bruge magi til.
    En anden grund til det er jeg vil netop gerne væk fra det med at magikere er akademikere. Til dels fordi jeg selv er lettere udbrændt akademiker, men også fordi at jeg blev træt af at det ofte fylder så meget i fiktionen. Derfor valgte jeg at kombinere skolerne. Til gengæld er jeg ikke nervøs for det, bl.a. fordi jeg som spilleder styrer hvilke formularer spillerne får adgang til. Mere om det i næste indlæg 🙂

  4. johsbusted

    Jeg kan godt se at troldmændenes position i samfundet minder om Ars. Det skal nok blive interessant at udforske i spil.

    Man skal selvfølgelig gøre som man har lyst. Jeg er personligt ret vild med kategorier ift. magi, men hvis det ikke underbygger det du ønsker i fiktionen, så er det selvfølgelig også cool. Hvis du beholdte, men ændrende skolerne, så kunne du lade nogen skoler kører på andre stats end int. Fx Dyrets skole – der kører på fysik. Eller vindensskole (hvor man synger) der kører på cha.

Skriv et svar

