“Gloria Preussens – sogar jenseits des Grabes!” – ide til en kampagne i flere generationer

Nu fik Johs mig overtalt til at skrive lidt om min måske engang evt kommende potentielle steampunk-agtige kampagne “Gloria Preussens – sogar jenseits des Grabes!” (Æret være Preussen, selv hinsidens Graven!”).

 

Jeg har kort skrevet om kampagnen her. Det nok mest interessante ved kampagnen er begyndelsen og tanken om hvordan det skal sættes op. Man lægger ud med at lave nogle korte karakterer, som er preussere i begyndelsen af 1812: F.eks. en dommer, en kaptajn, en videnskabsmand, datter af kongens hushovmester & en offentlig administrator (for nu at tage de karakterer jeg skrev til mit remake af Sort/Hvis :D). Derefter spiller man igennem afslutningen af Napoleons-krigene og ser hvordan det udfolder sig. Derefter laver nogle karakterer som er børn af det tidligere sæt karakterer. Derefter spiller man de nye karakterer i Revolutionsåret, 1848 og ser hvordan det udfolder sig. Til sidst laver man de egentlige karakterer i kampagnen som så begynder i 1862.

 

Tanken er derudover at der skal være en blanding af lidt steam-punk (uden at det bliver helt ekstremt, næppe mere end en zeppeliner hvis der overhovedet skal være nogen med), men til gengæld masser af vampyrer, varulve, spøgelse og hekse som lurer i kulisserne af de forskellige krige og revolutioner som foregår (og glødende lutheranere der smadrer varulve, vampyrer og . Og musik af Beethoven naturligvis. Derudover er tanken at der skal være mediumer og en del spiritisme, således at de tidligere karakterer nemt kan spille en rolle i kampagnen selvom de er døde. Så hovedpersonerne er antageligvis en slags tyske 1800-tals superhelte. Derudover er hovedkaraktererne antageligvis godt og grundigt fedtet ind i politik og interne affærer i Berlin. Det er også så hyggeligt, så kan man jo drikke Weißbier med Otto von Bismarch og lignende. Eller sidde og spise Pfannkuchen imens man diskuterer om Clausewitz havde ret i at krig er videreførelse af politik med andre midler.

 

Jeg har ikke besluttet mig for systemet endnu, men jeg har overvejet FATE CORE. Jeg har så bare ikke fået spillet det endnu og jeg synes at grundbogen er superkedeligt skrevet, omend at systemet virkelig virker godt og solidt.

Potentielle problemer

At få en kampagne som denne her til at flyve er for mig en interessant udfordring ift formidling. For jeg ved virkelig meget om 1800-tallets Tyskland og jeg ved endnu mere om politiske ideologier, som i ret høj grad er noget der bliver diskuteret i tiden (især ift segmentet i 1848). Så det vil enten kræve at jeg formidler det rigtig godt eller spiller med andre folk der ved virkelig meget om den slags.

 

Derudover ville det skulle overvejes hvordan at kampagnen skulle sættes op så de kvindelige spilpersoner ikke bare skal gå rundt i kjole og være fine (men okay, steam-punk giver som regel fine mulighed for at ignorerer traditionelle kønsroller hvis der kan skabes drama eller action i stedet for). Derudover er der bare overvejelsen tilbage om hvor meget man kan med teknologi i min settings udgave af 1862, men det tænker jeg er noget man ville finde ud af sammen med spillerne.

3 meninger om ““Gloria Preussens – sogar jenseits des Grabes!” – ide til en kampagne i flere generationer

  1. Fedt du skrev det Thais 🙂
    Jeg kan godt lide ideen om forfædrenes ånder, men måske er det i denne kampange mere interessant at spille de to første generationer i flashbacks og samtaler med deres ånder. Har du læst Hellboy tegneserien?

    Fate er svært og fedt, men jeg har åndssvagt svært ved “aspekter”, hvis du får det til at virke, så skriv gerne hvordan. Der er The Kerberos Club, som er en victoriansk (okkult) superhelte udgivelse til Fate. Tjek den ud.

    1. Thais Munk

      Så lidt 🙂

      Jeg skal ikke kunne afvise at flashbacks kunne være en plan som en del af kampagnen, men for mig var en del af appealen at spillerne selv kunne have muligheden for at stå for nogle valg undervejs ved Liepzieg og Waterloo, ved Revolutionsåret, etc som prægede hvad type Preussen og Europa deres hovedkaraterer spillede i. At man lagde ud med at træffe de valg og derefter så konsekvenserne af dem undervejs.

      Jeg har læst noget Hellboy, ja. Den er okay, men jeg er ikke fanboy som sådan. Plus den har Lovecraft-agtige elmenter til tider, hvad jeg gerne vil undgå til det her.

      Og tak for tippen! jeg har bare læst noget af FATE og det virker fedt, men også svært, ja. Og tak, den lyder da som alletiders ting at tjekke ud! 😀

  2. Pingback: Lex Occultum- 1800-tals okkultisme på Kickstarter – Frygt og lede i Odense

Skriv et svar

