Dalscharas familie: Om racer

Jeg er (ligesom et par andre) gået i gang med at høre Anders og Mads snakke om Dragonlance over på Noget med drager. Det er møggodt at lytte til, især når man maler figurer. Jeg er spændt på om det bliver lige så godt at høre dem snakke om at spille Baldur’s Gate, men det har også været virkelig godt indtil videre.
Grunden til at jeg nævner det er at Mads og Anders snakker om race og hvordan det udarbejder sig i fantasy rollespil i et af afsnittene. De nævner bl.a. at nogen racer i fantasy har en indboende natur (orker er mere voldelige, dværge har tendens til at være griske, etc). Det er her især interessant for mig, da jeg i Dalscharas familie har valgt en noget anden tilgang til racer end i “traditionel fantasy” rollespil.

Da jeg sad og overvejede kampagnen til at begynde med overvejede jeg faktisk at der kun skulle være mennesker med i bedste sword & sorcery-stil, da jeg klart er inspireret af ting som Dunsany & Howard (manden bag Conan) . Jeg endte med at droppe det, da jeg gerne ville have fantasy-følelsen i form af at der er forskellige racer, men her er det mindre vigtigt end det ofte er i fantasy. Det første jeg gjorde her var at fjerne de afarter af elvere og antropomorfer der er i Drager og Dæmoner , da jeg gerne ville gøre det hele mere jordnært  og fordi tiden spiller en vigtig rolle i kampagnen. Jeg kunne til nøds kunne se andre race i mit Dunsany-inspirerede univers, men ikke elverne og især ikke antropomorferne. Dunsany har selvfølgelig skrevet romanen “The King of Elfland’s Daugther” (som er blevet lavet til et glimrende album, hvor Christopher Lee naturligvis er på vokal som The King of Elfland). Grunden til at jeg ikke har elverne med er at tid som nævnt spiller en vigtig rolle i kampagnen. Imperier er forgået, gamle byer ligger tilbage som ruiner, Bethmoora der ligger ensomme og hvis porter svinger frem og tilbage og Andelsprutz, drevet til vanvid over aldrig at blive befriet som tidligere lovet.
For at det kommer til at virke med tid som tema er det et virkeligt for mig at et langt liv kun er noget som man får igennem magi. Ift antropomorferne….ja, så er det en Dunsany kampagnen, hverken Rasmus Klump eller Andeby (sidenote: Nogen burde lave et story-game over Rasmus Klump. Det ville være awesome!).

 

Jeg har derfor kørt et take på traditionelle fantasy-racer, hvor det er mere flydende imellem dværge, mennesker og halvinger (groft betegnet som “de humanoide racer”) og ikke så skarpt opdelt som i anden fantasy. Blandt andet er den psykologisk forskel mellem racerne ikke-eksisterende. Det samme gælder for sortfolks racerne (orker, gobliner, etc), hvor grænsen også er noget flydende. Det samme gælder for blandinger mellem de menneskelige og sortfolk-racerne, hvor f.eks. riser (aka ogres) er en del af de menneskelige racer, men også rummer dele af sortfolkene. Jeg bruger her betegnelsen “sortfolk” taget fra Drager og Dæmoner da de racer ofte bor under jorden, så i mangel af bedre udtryk bruger jeg oftest udtrykke “de goblinoide racer”. I min verden lever de to grupperinger af racer da også ofte adskilt og minder da også noget om de traditionelle fantasy-tropes, men forskellene er nedtonet en del. F.eks. er spilpersonernes mester Løghoved oprindelig af konge-slægt, også selvom hun er en goblin. Ligeledes har der i det Baejiske rige været gobliner på tronen, ligesom at der var en orkisk kejserslægt i det Dagdariske imperium. Så selvom sortfolkene har været noget marginaliserede, så har de været en del af historien og sat deres aftryk på den udover bare at brænde byer ned.

4 meninger om “Dalscharas familie: Om racer

    1. Thais Munk

      Tak! 🙂 Det er også for at gøre racerne mere integrerede, så orker og gobliner ikke er lige så marginaliserede som de ofte er i fantasy (indsæt selv marxistisk analyse her).

  1. johsbusted

    Men i virkeligheden er alle racer vel marginaliseret/opdelt i fantasy?
    Troels skrev om fantasy og rollespil og spillernes hudfarve over på Plan B-bloggen. Det gik amok i Facebook gruppen “Danske Rollespillere”, over 400 kommentarer (som jeg kun har læst meget få af), fordi nogen åbnebart følte sig ramt over at de nu skulle til at tænke på andre (og især andre der ikke lignende dem selv 100%). <- eller det var hvad jeg troede det handlende om. Jeg har som sagt ikke læst så meget af det.

    Men Troels' indlæg, debatten på Facebook (som du jo nok ikke har fulgt med i), Disney tegnefilmen Vaiana og dine overvejelser har gjort at jeg tænker ret meget over fantasy racer ift. mit eget meget nordeuropæriske blik. Om man kunne gribe det der fantasy anderledes an.

    Måske kommer der noget ud af det.

    1. Thais Munk

      Det lyder som spændende overvejelser 🙂 Jeg har sjovt nok ikke set noget af debatten på Facebook, men jeg har hørt gode ting om Vaiana. Min egen konstatering var bare at der er mange virkelig fede historier som ikke involvere europæere. Aboriginal dreamtime fra Australien, myten om Wendigo, det Gamle Testamente, persiske myter (i det hele taget alt fra Mesopotamien inden grækerne/makedonerne ankommer med Alexander), de islamiske myter med crazy væsner født af ilden og byen af messing og flere af myterne fra andre steder er for mig virkelig gode historier som er oplagte at bruge til fantasy.

      Nu kom jeg til at bruge ordet “race” her, men et mere passende ord er måske art (på engelsk: species) når vi taler om ork, dværg, hobbit , etc og race som en beskrivelse for f.eks. hudfarve, øjnfarve, hårets tekstur, etc. I min setting kan man godt se cirka fra hvor solrige omgivelser folk kommer fra, uanset om de er f.eks. menneske eller dværg.

      Ift dit oprindelige spørgsmål om racer altid er opdelt/marginaliseret i fantasy så tror jeg at svaret er ja, det er de. Jeg tror så bare det jeg forsøger på her er gøre dem mindre opdelte end i megen anden fantasy (også en anden grund til at jeg ikke har elvere med, da de oftest skiller sig mere ud).

Skriv et svar

