[OBG?] Theatrix

Tl; dr: Jeg er i tvivl om hvad jeg skal mene om Theatrix. Mit bedste bud må være at jeg tror det har været nyskabende da det udkom i 1994.
Jeg vil gerne have jeres input her, for jeg har måtte konstatere at jeg er enormt fagskadet af indiebølgen og “system does matter” tankegang her, som gør at jeg har svært at være bare nogenlunde objektiv her.

Varefakta: 144 sider plus nogle oversigtsark. Illustrationer i sort/hvid. Udgivet af Backstage Press fra San Francisco, Californien, USA.

Theatrix begynder med at fortælle om deres intention, som er at skabe et generisk  system som ikke hindrer, men hjælper historiefortællingen. Så langt så godt. Det er meget tydeligt at Theatrix er meget inspireret af filmmediet og scenarieskrivningen i det minder noget om en drejebog.  Alle eksemplar og illustrationer er tydeligvis inspireret af film, om det så er tegnefilm, Indiana Jones, Star Wars, etc.

Bogen fortæller så: “So we develeoped a system of rules that is written to evolve along with your style of storytelling and roleplaying. The rules can be used to guide every facet of the game’s progress without becoming intrusive.”
Så kommer der dog et afsnit, hvor jeg står noget mere af. “You can use all the rules, or easily peel them away in layers, until you’re essentially running free-form games. The rules heavily encourage adopting this style of play, making themselves unnecessary.
Mange af mine læsere ved sikkert nu godt at det er noget jeg er uenig i.  Jeg afskyr tanken om “systemløst”, for der vil altid være et system, selv hvis systemet bare er “GM bestemmer altid”. Hvad er pointen så med at købe en bog på 144 sider? Der er heldigvis en pointe,  for Theatix demonstrer løbende hvorfor, for den giver mange gode ideer og interessante vinkler jeg ellers ikke har set i spil fra den periode. Jeg er personligt bare ikke 100% fanget.

Bogen opfordrer til at man deler ens karakters indre liv på de rigtige tidspunkter for de andre spillere (ikke deres karakterer), så folk bedre kan spille sig ind på hvorfor. Den har desuden konkrete forslag til hvordan man f.eks. kan tale til spilleder hvis man føler sig udenfor plottet, at man behandler hinanden ordenligt i gruppen udenfor spillet og lignende.

Theatrix gør desuden det interessante at karakternes stats kan ændres alt efter hvad genre det er vi spiller. Så hvis vi spiller kong-fu action betyder max værdien i styrke noget andet end hvis vi spiller sci-fi, hvor det henholdsvis ville være et kæmpestort brød af en vred karate mester og et vildt monstre fra det ydre rum. Der er plot points, som minder mig en del om bennies i Savage World. GM giver dem ud for specielt fedt rollespil. Man opfordres til f.eks. at sige at man kravler ind i luftskakterne inde i en bygning, for GM har ikke sagt at der ikke var nogen. Så der er flere interessante ting der. Problemet er bare for mig at alting ender i GMs hænder og om hvorvidt GM ender med at bedømme at spillerne har gjort nok (hvad Theatrix kalder for “pinch points”, hvor GM afgører hvor man er nået.).

Bogen er fornuftigt formidlet i min optik, ting er overskuelige og sådan. Men jeg får ikke lyst til at spille spillet af det eller bruge det til noget.  Det ærgrer mig egentlig, for jeg synes spillet er flot sat op og med fængende illustrationer. Jeg har haft lidt svært ved at få skrevet denne anmeldelse, for jeg er mest af alt lidt apatisk overfor spillet. Det tiltaler mig slet og ret ikke, men samtidig kan jeg ikke hade det. Det taler bare ind i en kontekst for rollespil tilbage i 1994, som jeg har svært ved at sætte mig ind i. Derfor bliver Theatrix sendt videre til en ny ejer ved lejlighed. Skriv endelig hvis I har prøvet det eller ved noget mere om det! God weekend!

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s