[OBG?] GURPS High-Tech

Ikke min bog (eller udgave), men dog samme forside.

Tl;dr: GURPS High-Tech er på ingen måde et mesterværk, men gør hvad den skal og overraskede mig faktisk lidt positivt ift dens brugbarhed på trods af hvor tørt den til tider er skrevet.

 

Varefakta: 128 sider. Sort/hvid. Softcover. GURPS 2nd edition. Steve Jackson Games. 1994. Skrevet af Michael Hurst.

 

Jeg havde ikke nødvendigvis høje forventninger til denne bog da jeg købte den til 125 kroner i Epic Panda, især fordi jeg ikke læste teksten specielt grundigt. Det var mest fordi den var der (og for at støtte Epic Panda). Bogen handler til dels om specifikt teknologi niveauer i GURPS (4-7 for de ekstra nørdede) og især skydevåben. Det er virkelig mange tabeller med skydevåben. Jeg regnede egentlig ikke med at få noget som helst ud af bogen da jeg først gik i gang med den, men jeg blev dog noget positivt overrasket.  Der er flere kapitler, som dækker den historiske udvikling af teknologi. Det er så henholdsvis 1450-1700, 1700-1900, 1900-1950 og 1950 til bogens “nu”, dvs cirka omkring 1993-94.  

 

Der er flere grunde til at jeg er nødt til at anerkende at denne her bog kan noget, også selvom den virkelig er tør og kedelig undervejs. Den første og vigtigste grund er at den ikke kun beskriver skydevåben, men også andre former for teknologi undervejs i den teknologiske udvikling.  Der er bare flere fine gennemgange af hvad man kan med forskellige slags teknologi på et givent tidspunkt. Den vigtigste der er naturligvis luftskibe, for de er bare altid pisseseje.

Den anden del er at der om noget er nogle folk her som har nørdet max ud over hvordan skydevåben virker. Så hvis jeg f.eks. skulle køre kampagner i alt fra Renæssance-Italien til Vietnam i 1967 ville der være information som jeg ville kunne læse og så have noget at improvisere over ift f.eks. hvad der ville kunne gå galt og hvad rammerne er for et givent våben. Det er ikke fordi jeg går op i realisme, især ikke for en hver pris, men det er meget praktisk at have som udgangspunkt. Og ja, det er også topnørdet, men det er dog bedre end at spille GURPS som sådan.

Når alt det her er sagt er det ikke en spændende bog at læse. Den er proppet med information og forholdsvis tør. Der er dog en kort beskrivelse af at beskyde en T-Rex med 1700-tals kanon, som var meget sjov (hvis man nu lige stod og manglede det). Jeg beholder den (i modsætning til en del andet jeg har anmeldt i denne serie), men hvis der kommer en GURPS glad nørd på besøg hos mig, som manglede den for at komme tættere på en komplet samling ville jeg give den videre med det samme.

2 meninger om “[OBG?] GURPS High-Tech

    1. Thais Munk

      Ja, præcis!

      Men om ikke andet må jeg give det at det er dejlig konsekvent. Der er ikke nogen “Nåh men hvis ikke du kan lide vores regler kan du jo også bare lade være”-afsnit i GURPS.

      Bogen mindede mig for øvrigt lidt om Youtube-kanalen Forgotten Weapons, hvor denne her nørdede og dejlig saglige amerikaner Ian gennemgår forskellig gamle skydevåben. Inklusiv denne som jeg tænker man snildt kunne bruge til en kampagne i Vaesen.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s