[Dragonlance kampagnen] Udkast til DragonWaRP regler

Indtil jeg finder på en sej titel, så nøjes vi bare med at kalde det for Dragonlance kampagnen. Ikke at jeg har fundet nogle spillere endnu eller er sikker på at det er den kampagne jeg vil køre som den første i Aalborg.
Jeg fik afsluttet min nuværende magikerkampagne her i slutningen af 2021, hvor jeg har valgt afslutte det på grund af tildels heftig burnout og især min flytning. Vi havde desuden også kørt siden 2016, i gennemsnit cirka en gang om måneden, sådan plus minus. Det var mægtig fint og det har været enorm god spass.

Jeg har desuden haft nogle løse overvejelser om en Dragonlance kampagne sådan on-off, som især blev relevant, da Kristian skrev lidt om nogle udkast til regler tidligere med udgangspunkt i reglerne fra Over the Edge. De ramte virkelig bare hvad jeg gerne ville, så det var virkelig fedt (for jeg gider ikke være spilleder på D&D). Jeg har desuden med stor begejstring hørt Eftersidning på Eventyr (er i gang med sæson Pt3), hvor jeg blev overbevidst om at systemet kan virke til det jeg gerne vil med Dragonlance. Så her er en skitse til nogle regler.
Grundreglerne kan findes her.
Tanker om karakterskabelse er her.

Desuden stor tak til Kristian for at sende mig hans noter!

Så nu har jeg næsten et system, jeg mangler bare lige kamp og skalering, monstre og overnaturlige kræfter….så en ting af gangen 😀
Derudover var jeg heldig og faldt over denne her side: “Under the Broken Moon, The Thundarr the Barbarian role-playing game skrevet af en gut ved navn Brandon Blackmore. Så stor kudos og tak til ham for det! For de få som ikke ved det (bl.a mig inden jeg stødte på den side), så var “Thundarr the Barbarian” en post-apokalyptisk science fantasy børnetegnefilm som kørte fra 1980 til 1981 på amerikansk TV lørdag morgen, hvor en menneskelig halvdum barbar i pelskofte, hans bugbear/wookie ven og en troldkvinde i blå badedragt og gule støvler drager rundt i en smadret magisk udgave af Nordamerika i år 3994 og er seje helte. Nogen besluttede sig åbenbart for at den var oplagt at bruge til rollespil. Det er fandeme heldigt, for det gør at jeg har mindre arbejde at lave ift magi og monstre.

Kamp & skalering

Jeg er som nævnt meget imponeret af bonderøvs-fantasy eventyret i Eftersidning på Eventyr, for jeg forstod pludselig i endnu højere grad hvor elegant og funktionelt kampsystemet i WaRP er, inklusiv med magi. Udgangspunktet er altså at man ruller for en stat til at angribe eller forsvare sig og med ekstra terninger hvis man er længere væk fra hvem end der skyder på en. Det er jeg ikke i tvivl om at jeg kan få til at fungere. Initiativ fungerer så på samme måde, hvor man ruller whatever ens primære stat er der og så agere i den rækkefølge.
Noget af det som jeg så har overvejet har været skade fra våben, hvor man i normal WaRP hvor man ganger forskellen mellem angreb og forsvar op med 1 for ubevæbnet og 2,3, 4 etc alt efter hvor vildt et våben man har. Så hvis jeg f.eks. ruller 3d6 (angreb med et sværd) med resultat 11 og modstanderen ruller 7 ville jeg give 8 i skade (4 x 2 pga våben).
Jeg hælder her mere til for tilgangen som de bruger i Eftersidning, hvor man ruller terninger for skade (alt efter hvad våben man bruger) og lægger dem til ens succes hvis man klarer det. Så i det overstående eksempel ville jeg rulle whatever terninger det skulle være og lægge 4 til. Der skal jeg så lige finde ud af hvor meget skade forskellige våben skal have af skadesterninger, men jeg tænker at gøre det simpelt og så f.eks. ethåndsvåben allesammen giver det samme i skade, samme for tonhåndsvåben, etc
Så vil jeg kombinere det med at man ganger op med 2-4 hvis man f.eks. bruger magiske våben eller lignende (f.eks. hvis man bruger en dragelanse imod en drage). Jeg tænker rustninger skal så være fra 1 (let læderrustning) og 8 (tung pladerustning). Her bruger standart WaRP også terninger, men jeg synes udsvinget ved f.eks. 1d6 eller 2d6 er for stort og jeg vil gerne have at rustninger giver en fast værdi og ikke bare noget tilfældigt. Skjolde vil jeg så køre noget anderledes, hvor de giver en bonus terning eller to på ens forsvar alt efter typen af skjold. Jeg er lidt i tvivl om deres regler for afstandskamp, men jeg tænker at det ville være nemt at rette på, evt ved at jeg selv laver nogle karakterer og sætter dem til at slås.

Monstre

Det er især her hvor “Under the Broken Moon” har hjulpet mig, fordi han der skriver om monstre, som så har stats fra 4d6 til 6d6 med tilsvarende mængder af hit points (dvs cirka fra 28 til 42). Hvor stærk en drage så helt konkret skal være er jeg lidt i tvivl om, men jeg er som sådan ikke i tvivl om at det nok skal kunne fungere med magi og tilsvarende så karaktererne kan slå igen. Desuden er det netop ikke pointen at man nødvendigvis slår drager i åben kamp hvis man ikke selv har drager på ens egen side. Der kommer givetvis også til at være brug for nogle regler for at kæmpe fra drageryg imod en anden drage med tilsvarende rytter, men den del er jeg ikke nervøs for. 3.5 udgave bogen af Dragonlance har nogle lidt tunge D&D regler for kamp i luften, som jeg om ikke andet tænker kan bruges til lidt inspiration.

Overnaturlige regler

Nu bliver det lidt endnu mere nørdet end før. Mit udgangspunkt for kampagnen er at den foregår i “the Age of Mortals”/The 5th Age (som er et spil vi kommer tilbage til om lidt), hvilket betyder at der er fire slags magi, som hver især er spejlinger overfor hinanden i par.

Der er  “wizards” og “sorcerers”, som står i modsætning over hinanden og “clerics” og “mystics”, som også er hinandens modsætninger. Helt konkret kommer wizards magi fra Krynns 3 måner, hvor Sorcerers får deres magi fra de elementer af Kaos som ligger i Krynn som verden fra Kaos’ påvirkning, da verden blev skabt. Clerics tilbeder ikke så overraskende guderne og får kræfter derfra, hvor “mystics” får deres kræfter igennem selvindsigt som gør de kan trække på den guddommelige kraft som blev brugt til at skabe verden (fra the High-Father som står i modsætning til Kaos) og dermed ligger latent i Krynn.
Pointen med det her er at jeg gerne vil have muligheden for at skille de forskellige ting fra hinanden, da det viser det post-moderne islet som jeg gerne vil have i settingen. Derfor vil jeg også gerne have forskellige mekaniske systemer til de forskellige slags magi, noget som 3.5 udgaven ikke viste specielt godt. Det var de samme formularer som man så enten kaster fra en spellbook eller spontant ala wizards & sorcerers i standart D&D.

Hvad jeg derfor tænker at gøre er at tage en oversigt med formularer fra D&D 3.5 og bruge de vigtigste af dem som udgangspunkt for clerics og wizards, hvor de spells så “oversættes” til WaRP. F.eks. er her første level cleric spells, hvilket så ville blive til f.eks. Helbrede, Velsigne, Frygt, Beskytte, Forbande, og Hidkalde (med lidt forskellige indhold naturligvis, men noget i den retning).
WaRP har et system med “psychic pool”, som dikterer hvor meget magi man kan bruge (som udgangspunkt 3 gange per dag). Jeg er ikke helt sikker på om det er nok ift hvor meget jeg gerne vil have spilpersonerne skal kunne, men til gengæld har det en fin mulighed for at bruge mere af ens psychic power på samme spell med bedre mulighed for at det går godt. Så ville jeg så gøre noget tilsvarende med Wizard formularer, inklusiv muligvis at tage spells fra de forskellige Dragonlance rollespilsbøger med. Så ville man rulle ens magi-stat imod en andens relevante stat . Det er her, hvor Blackmores Thundarr-side viser en ret elegant måde at gøre det på, nemlig ved at man får bonus/penalty terninger alt efter hvad man forsøger på. Så lavere magi er nemmere at benytte sig af og højere magi er decideret sværere. Så du kan godt forsøge at påkalde dig større kræfter tidligere i dit forløb som eventyrer, men sandsynligheden for at det eksploderer i dit ansigt er markant større. Bonus og pentalty terninger er desuden en enorm nem måde at inkorporere hvordan magi bliver påvirket af de tre måners cyklus.

Det er her, hvor Fifth Age spillet bliver relevant ift “sorcerers” & “mystics”, for deres regler fungerer fundementalt anderledes. Der er et system, hvor man finder på spells når karakteren står i en given situation og så bruger point + et kort (som er noget Fifth Age bruger) alt efter omfang, rækkevide, skade, etc for ens formular. Der vil jeg bruge en simplere udgave af det, men hvad der er interessant at bogen angiver at “sorcerers” ikke kan påvirke biologiske eller mental processer. Alt med tankekontrol, helbredelse etc kan de altså ikke gøre direkte, omend de kan skabe illusioner igennem magisk lys og skade folk ved f.eks. at smide ild eller lyn efter dem. De kan desuden også hidkalde monstre, magisk se andre steder og fortid/fremtid eller  teleportere. Mystikere kan kun påvirke levende ting og kan derfor f.eks. ikke velsigne våben, men kan til gengæld læse tanker, helbrede, lave nekromanti, forvande sig, tale med dyr og plante, etc. Der er så stor set af skoler for de to slags magi, hvor spilpersonerne i 5th age har adgang til forskellige af dem alt efter hvor mægtige de er, som regel max 3 forskellige (for de interesserede er de skoler Aeromancy, Cryomancy, Divination, Electromancy, Enchantment, geomancy, Hydromancy, Pyromancy, Spectramancy & Summoning for sorcerers og Animanism, Alteration, Channeling, Healing, Meditation, Mentalism, Necromancy, Sensitivity & Spiritualism for mystics). Dvs en enorm nem måde at skabe en karakter med forskellige begrænsninger indenfor vedkommendes magiske kræfter. Jeg har ikke lige bestemt mig for et system som sådan, men jeg tænker noget i retning af at tage WaRPs oversigt over target numbers (4, 7, 11, 14, etc) for forskellige sværhedsgrader, hvor man så får et target number alt efter hvad man gerne vil og så arbejde med det derfra. Desuden er der nogle oversigter for hvor svært det er med magi på Thundarr-siden, som jeg kan bruge som udgangspunkt.

 

Jeg tænker dog at selvom de her regler for overnaturlige kræfter vil kræve noget mere arbejde, så vil det være sjovt og ikke specielt svært at lave. Desuden vil det understøtte hvad jeg rigtig gerne vil vise, nemlig at de forskellige typer kræfter er meget forskellige ting og derfor kan forskellige ting. Så det er jo super.

 

Det var tankerne herfra, jeg skriver noget mere senere når jeg engang får fundet nogle potentielle spillere til kampagnen!

 

 

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s