[OBG?] GURPS Greece


Tl;dr: GURPS Greece gør teknisk set hvad den skal skal, men rejser sig på ingen måde over “godt nok”-niveauet, især ikke for en ex-hellenofil som mig.
Varefakta: 128 sider. Sort/hvid. Steve Jackson Games. Skrevet af Jon. F. Zeigler. Illustreret af Jean Martin & Shea Ryan. 1995.

Inden jeg går i gang med at være meget kritisk overfor denne her bog, så skal jeg lige understrege at den holder hvad den lover, nemlig at sammenfatte oldtidens og det mytiske Grækenland på meget præcis maner. Dens illustrationer er også fine, selvom det er tydeligt at illustraterne ikke har vidst at statuer af marmor er en romersk og ikke en græsk ting (de lavede statuerne i bronze, som så ofte blev smeltet ned senere). Problemet er bare, at bogen aldrig rigtig kommer under overfladen eller virkelig fortæller mig hvorfor det her bliver fedt at spille. En anmelder fra Dragon magazine (Ron Swan) konstaterede tilbage i 1995, at den mindede om noter til  en akademisk opgave.

Det var disclaimeren, nu vil jeg gå fuld thebaner på denne bog som var vi ved Leuctra og Zeigler var spartaner. Jeg er ikke publikum for denne bog. Der var nemlig stort set intet i den som jeg ikke vidste i forvejen. Jeg har (en del år tilbage) en klassisk sproglig studentereksamen, så jeg har faktisk om ikke andet forsøgt at læse tekster på oldgræsk. Det giver ikke et positivt indtryk og det samme gælder for Zeiglers manglende evne til at gå dybere end bare at skrive et resume af den historiske forskning af Antikkens Grækenland anno 1994-95. Den vender vi tilbage til ift selve indholdet, men der mangler sgu noget passion. Det er en skam, for der er rigeligt af passion i andre GURPS bøger, selv hvis det bare er med kampnørdet information i sidebarerne. Men den dækker f.eks. krigsførelse, husholdning, sejlads, tøj, udstyr og lignende for perioden ganske fint.

Ift indholdet, så er jeg også meget farvet af at jeg har været langt mere hellenofil end jeg er i dag, især inspireret af en serie på YouTube “Crash Course World History” med forfatteren og underviseren John Green som vært. Green og hans crew af historikere kritiserer den version af historien som jeg blev undervist i, nemlig at de gamle grækere grundlagde “Den Vestlige civilisation”, især da grækerne besejrede perserne ved slagene ved Marathon og Salamis. Dette er selvfølgelig en forsimplet udgave af pointerne fra Crash Course History, men det var for mig bare interessant at Green f.eks. nævner at Perserriget i modsætning til grækerne ikke havde slaveri, i hvert fald i langt mindre omfang end grækerne havde på det tidspunkt. Plus det athenske demokrati, hvor det kun var en markant lille del af befolkningen som kunne deltage i den politiske proces grundlæggende set ikke var specielt demokratisk.
Jeg har også læst om filosofen Nietzsches kritik af Sokrates/Platon og lærte om forskellige perspektiver på mange af de her ting, hvor jeg måtte konstatere at det ikke var så simpelt, som jeg før havde troet. Især ikke hvis man ser på oldtidens Grækenland ud fra materielle spørgsmål og hvordan fysisk ejendom var fordel på tværs af klasseskel. Det er alt sammen perspektiver, som ikke indgår i GURPS Greece. Det er 100% også for meget at forvente, ærlig talt. Det gjorde også bare at jeg hurtigt gik død i bogen undervejs. Det minder om noter til et leksikon. Det er også ofte et problem som jeg har oplevet ift historiske rollespil, især stinkeren Lex Occultum som jeg tidligere har anmeldt, hvor forfatterne ikke formår afbalanceringen imellem interessant rollespil og “historisk korrekthed”.
Det er også her, hvor jeg ikke vil kritisere Zeigler for meget for bogen. Han rammer bare ned i den irritation jeg føler når jeg kigger på hvordan det gamle Grækenland oftest fremstilles som “civilisationens vugge”, som er en fortælling jeg grundlæggende set ikke køber. Den fortælling kommer for mig til at virke noget hul, og hyklerisk ift hvad der rent faktisk sker i de historier og hvordan de gamle grækere forstod sig selv, som oftest er en langt mindre sympatisk fortælling, end hvad jeg fik serveret undervejs i skolen. Det er her, hvor jeg synes Zeigler går galt i byen ved at komme med den fortælling igen, uden at være kritisk overfor den. Det kommer automatisk til at forme min læsning af bogen.

 

Derfor bliver det i min optik til et problem, fordi Zeigler går glip af noget interessant ift de historier man spiller og hvorfor det kunne være interessant. Især fordi oldtidens Grækenland først for alvor går amok efter den Peloponnesiske krig, hvor der går rent Balkan i den. Zeigler begår lidt samme fejl ift den oldgræske mytologi, hvor han heller ikke helt får fortalt os hvorfor det her er fedt og spændende at udforske, hvad jeg igen synes er en skam. F.eks. kunne han have noget skrevet om de khthoniske guder (som er jordens guder som f.eks. Hades, Persephone og Hacate) og eventuelt have kombineret det med noget lovecraftiansk. Han begår desuden en stor fejl i sin gennemgang af det mytologiske stof, som jeg også synes er svært ussel. Han nævner ikke ordet “rape” en eneste gang i bogen såvidt jeg kan se.
Det er et jævnt hen gennemgående tema i meget af den mytologi, om det så er grunden til at Athene slår Ajax den Mindre ihjel efter han voldtager Cassandra i Athenes tempel i Troja, om grunden til “vreden der greb Peleïden”, der som bekendt er at Agamemnon vil have Briseis, som Achellius har slavebundet efter han har dræbt hendes far, brødre og ægtemand. Jeg ved godt at der var andre forventninger til rollespilsforfattere i 1995, men jeg får sgu let kvalme af hvor meget Zeigler forbigår voldtægt undervejs uden at snakke om det, selv når han f.eks. taler om Cassandra og ikke nævner hvad hendes skæbne bliver. Det er sgu ret klamt sådan lige at glide hen over den slags i min optik. Især når Zeigler adresserer det ved at sige “Hey, det er ekstra heroiske for kvinde at gøre oprør imod patriakiet”. Bevares, det er jeg da enig med ham i, men GURPS Greece mangler slet og ret en måde, hvor vi bare kan have high-fantasy eventyr med græske helte uden kønsroller eller lignende. F.eks. kan man spille det glimrende scenarie Olympus Jamboree af Elias Helfer fra dette års Fastaval. Nu har jeg råbt meget af Jon. F. Zeigler, men det skal dog retfærdigvis også siges at det er hans første udgivne bog og den gør det som man kan forvente fra en bog udgivet i 1995. Det gør det bare ikke okay. Bogen gjorde mig dog okay vred, så noget fik jeg da ud af det. Nu vil jeg smide den ud.
Hvis I gerne vil beskæftige jer med noget fra Oldtidens Grækenland, så kan jeg anbefale denne episode af Krigskælderen og den amerikanske historiker Dr. Bret C. Devereauxs gennemgang af staten Sparta og hvordan den var i virkeligheden i modsætning til hvordan den bliver portrætteret i dag.

 

Næste gang skal vi vestpå og beskæftige os med en meget bedre bog og en kultur som jeg er langt større fan af i alt dens rå ærlighed (“Non fortuna homines aestimabo, sed moribus!“), nemlig GURPS Imperial Rome. Titlen er dog lidt løgn, den handler ikke kun om Kejserrigets Rom, men tager også kongetiden og republikken med. Det bliver brandgodt, især fordi romerne er langt mere ærlige (sexismen og klasseskellene forsætter dog) og er blevet portrætteret sådan undervejs.
Nu vil jeg dog vaske den klamme smag ud af munden og lade en kvinde afslutte denne her anmeldelse (som lige blev en del vredere end jeg havde forventet). Derfor et citat fra den engelsk forfatters Pat Barkers bog fra 2018 “The Silence of the Girls, som fortæller Illiaden ud fra kvindelige karakterer og især Briseis’ synspunkt. ““And I do what countless women before me have been forced to do,” Briseis thinks bitterly, “I spread my legs for the man who killed my husband and my brothers.””.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s