All Things Must Pass- Om HyggeCon

Det er træls at skulle lægge conner i graven. HyggeCon har eksisteret i næsten 20 år (den første var i ’98) og jeg havde fornøjelsen af at være arrangør på hvad der skulle have været HyggeCon nr 16. HyggeCon blev også aflyst i 2013 pga for få deltagere (omend at der var flere end dette år).

 

Jeg havde selv fornøjelsen af at være på Hyggecon for første gang i 2002 i alder af 16 og selvom det ikke var mig på det tidspunkt, så var det en begyndelse. Den gang var connen meget liverollespilsorienteret, med bl.a. syworkshop, livevåben-workshop og lignende og mere eller mindre akademiske oplæg. Der hvor det ændrede sig for HyggeCon var især da de flyttede i 2006 fra Århus kommune og til Hobro. Oprindeligt var der markant færre scenarier i mere eller mindre traditionel forstand på Hyggecon, men det ændrede sig omkring 2004-05 stykker, hvor at der kom flere ting der. jeg synes oprindeligt at det var en ganske vidunderlig blanding, men undervejs var der (bl.a. fordi at folk lige som alle andre foreninger kom og gik i Eidolon) et spørgsmål som aldrig helt blev besvaret: Hvad skulle vi med HyggeCon? Jeg tror at der manglende en retning deromkring (men det er selvfølgelig altid nemt at være bagklog). Uanset hvad blev det sværere at finde ud af efter flytningen. Flytningen var et symptom på et større problem, nemlig at Århus kommune var svære at danse med ift alt der indeholdt ordet “rollespil”. Når man så lægger underskud på connen af flere omgange til og for få tilmeldte….så er det sgu op af bakke for arrangørerne. Jeg ved det ikke, men jeg tror egentlig også at jeg mest bare gætter for at kunne fordøje tabet af noget som jeg har holdt af.

 

Uanset hvad har jeg haft voldsomt gode stunder, moret mig kosteligt og lært meget af HyggeCon, både i Århus og Hobro. Så tak til alle involverede igennem tiden for det og en stor tak til Thomas Mertz, der om noget har lagt en fantastisk indsats for Hyggecon i connens sidste år. Det kan godt være at HyggeCon er lukket, men vi er mange der havde det sjovt i tidens løb, hvilket altid er værd at huske på når ting slutter.

 

Sunrise doesn’t last all morning
A cloudburst doesn’t last all day
Seems my love is up and has left you with no warning
It’s not always going to be this gray

All things must pass
All things must pass away

-George Harrison

Skriv et svar

