[OBG?] GURPS Bio-Tech

Introduktion

https://cf.geekdo-images.com/nxqShZHfZPoGZnhiQIV-Jw__imagepage/img/VYia_yP8o0wJ8WNm18jC5NHZK9o=/fit-in/900x600/filters:no_upscale():strip_icc()/pic505937.jpg Så kører bussen sgu! Jeg har fire GURPS bøger, som jeg har glædet mig til at anmelde til at anmelde, for det var omkring at jeg læste dem, hvor jeg virkelig bare begyndte at elske det her dumme projekt jeg har gang i her med at anmelde gamle rollespilsbøger. Så er en lille mini-serie med fire bøger, som jeg allesammen mere eller mindre knuselsker.

Det er sjovt, for de rollespilsbøger er for mig en klar indikation af at ting hverken nødvendigvis bliver bedre eller værre med tiden, de bliver bare anderledes. Jeg har oplevet ting fra 1992 som holdt sig vildt godt og nyudgivede ting, som ikke fungerer og det modsatte. De her fire bøger har en vis tematisk sammenkobling i form af at de alle fire har sci-fi temaer og indgår i mine skumle planer for en “Totalt meget ikke X-Files kampagne”, som jeg håber på at få stablet på benene en dag. Der kommer også to bonus-afsnit, som ikke er en del af det, men en slags B-sides. Så lad os komme i gang og kigge på “The next step in human evolution”.

 

Varefakta

Sort/hvid. Steve Jackson Games. 144 sider. Softcover. Skrevet af David L. Pulver (som oftest skriver fucking godt) med hjælp fra en masse andre. Fabelagtigt illustreret af geniet Dan Smith. Udgivet i 1997.

 

GURPS Bio-Tech

Bio-Tech handler ikke så overraskende om genetisk manipulation, bio-ware (som i cyberware, men med biologisk ændringer) og hvad bogen betegner som “post-human”, altså der hvor ændringer når til et punkt hvor at det at være menneske/ikke-menneske ikke længere er så klart. En lidt sjov ting ved bogen er, at den antager at man har adgang til GURPS Rules Compendium eller andre bøger, hvad jeg ellers synes at GURPS bøger har været gode til. Der er altid forslag til bøger at kombinere, men ift de “racial builds”, som er forskellig slags genmodificerede mennesker med fordele og især ulemper.
Systemet er derfor sat op med kræver det adgang til nogle andre bøger end bare grundbogen (som jeg nok faktisk ikke har til min egen overraskelse). Så det hæmmede min læsning lidt, men jeg forstår godt godt at de ikke ville bruge plads på det her. Til gengæld taler “Mental Instability” og “Genetic Defects” deres helt egne og klare sprog. Plus det jo altid er sjovt at følge i Viktor Frankensteins fodspor.

Noget af det fede her er for en gangs skyld GURPS påberåbte “realisme”, dvs. de har noget som minder om reel videnskab inde over hvorfor f.eks. at ændre organer og deres funktioner er mindre svært end at give folk vinger eller flere arme, fordi det kræver at man skal “designe” et menneske halvvejs fra bunden med et stærkere hjerte, ændringen af ribben, etc.
Dermed skaber bogen en reel forskel på de forskellige tech levels og man dermed kan spille med at der er ting som er blevet opfundet, ting som ikke er blevet opfundet endnu, forskelle i hvor seje forskellige ændringer er alt efter Tech Levels, og hvor man dermed kan spille på de forskelle. Bogen har et sygt tørt og megagodt introduktionskapitel, hvor man får et introduktionskursus til den reelle videnskab bag genetik, Mendel, genetisk arv, kloning og andre sjove ting. Det er sygt fedt, for det giver en masse “videnskabelig” flavour ift. hvordan de her ting skal fungerer i spil, så det ikke bare er nogle andre kræfter/cyberware. Det spiller godt sammen med at kræfter bliver sejere og billigere med færre bivirkninger, jo længere vi kommer i tech levels.

Jeg savner at Darwin nævnes noget mere her, for det er noget af det som jeg ville synes var fedt at bogen skrev mere om, nemlig hvordan genetik og evolution kan spille sammen, men det er også mit eneste større kritikpunkt af bogen. Evolution er en vild ting og nævnes tilmed på forsiden. Så det havde været fedt med bare lidt mere om det og  tidshorisonten for ændringer igennem evolution (som er en helt anden end genetik). Især fordi man ved science fiction setting sagtens kan have kombinationer af de to.

De andre kapitler handler ændringer i menneskets DNA (kap. 2),

En “neo-gorilla”, dvs. med modificeret til et menneskeligt niveau af intelligens. Jeg er fan.

biomods (kap. 3, organisk cyberware), ændringer af andre biologisk fænomener (bl.a. sygdomme,  og andre slags biologisk krigsførsel), især med genetiske ændringer af dyr og “uplifts” (kap. 4). Der er også deciderede biologiske rumskibe, som virker max crazy på den fede måde. Så er der et kapitel om pseudo-udødelighed med ting som nedfrysninger, “brain tapes”, etc (kap 5) og det sidste kapitel om karakterer og de firmaer, som dominerer handler med genetik (inklusiv handel med organer på det sorte marked).

 

Der er mange ting jeg godt kan lide ved denne her bog. Der er nogle fede in-world citater fra forskellige som både har fået lavet genetiske ændringer eller indopereret implementer, der er forskerne som laver det og andre som blot kommenterer på det.
Det er her, hvor det for alvor bliver fedt.
Jeg elsker nemlig at Pulver aldrig fortæller mig, at det her sgu er af noget af et mareridt (men et mareridt med stil i bedste cyberpunk stil).
Der ikke nogen “Oh, det er alt sammen forfærdeligt” rubrik. Det føles bare oftest sådan, når jeg læser om de forskellig genetiske ændringer og lignende tiltag. Der er folk, hvor deres organer bliver solgt, folk som bliver holdt som slaver pga. de har fået indopereret genetisk modificerede afhængigheder imod deres vilje, etc. Nøj, hvor er det klamt. Men der er også noget håb undervejs. Det føles virkelig fedt, som et totalt mareridt, men som nævnt et  mareridt med stil, i bedste cyberpunk stil. Det står i modsætning til de mere rum fokuserede dele, inklusiv ting som er tæt på at være straight up space opera. Men det virker godt og inspirerende.

Det virker som om at forfatteren i høj grad henviser til Transhuman Space (hvilket giver enormt god mening) i nogle af de samfund, lande og firmaer som findes i den setting. Det behøves heller ikke nødvendigvis at være et mareridt som sådan. Det føles bare ofte sådan undervejs, især i kapitel 4 med sygdommene. Så selvom bogen nok er den jeg er mindst fan af af denne serie på fire bøger, så starter vi stærkt ud. Det er en lidt tør bog, men der er en masse spændende Lego-klodser undervejs. Og der er en pointe og noget givende i det fokus GURPS har på “realisme” her, hvor ikke alt er lige nemt og nogle ting har meget kedelige bivirkninger. Stay tuned, der kommer snart mere GURPS i næste indlæg. Og der skal vi ud og rejse!

 

4 meninger om “[OBG?] GURPS Bio-Tech

    1. Thais Munk

      Det er også max regeltungt. Men lidt på den fede måde, hvor det involverer weird shit. 😀

      Og der kommer tre mere snarest muligt!

  1. Thomas Jakobsen

    jeg knuselsker ret mange af de gamle GURPS bøger, der tager en setting eller genre op og skaber en ramme for rollepspil… men lige netop alle deres scifi bøger har aldrig sagt mig noget. Men hvor er det fedt at læse med her og mærke, hvordan den her bog i den grad kan inspirere dig.

    1. Thais Munk

      Ja, GURPS har virkelig gjort meget for min glæde ved science fiction/space opera. Masser af rumskibe gør mig glad. 

      Jeg kan totalt relatere. Jeg ved ikke hvad jeg forventede af GURPS Atlantis, men jeg blev positivt overrasket. Jeg mener ikke at der Fantasy bog var helt så godt, men den er selvfølgelig heller ikke WFRP 1st edition. Et problem som mange rollespilsbøger lider under.

Skriv en kommentar