Sagaen om den Magiske Krone: En kampagne med ZED!

Crown of Kings

Velkommen til. Og glædelig jul til jer allesammen forresten! Dette indlæg er uden spoilers, hvilket I bedes respektere i kommentarer.

 

Lad os være ærlige. Jeg synes ikke at Crown of Kings er en speciel god kampagne, men af alle de købekampagner jeg har stående (Enemy Within, The Thousand Thrones, muligvis en til Conspiracy X (jeg er ikke hjemme lige pt) & I En god Sags Tjeneste) er Crown of Kings så absolut den af dem, som jeg kunne forestille mig at sætte op og køre som GM i den nærmeste fremtid.

 

Som folk ved er Crown of Kings “oversat” fra 4 spilbøger til en bordrollespilskampagne. Kampagnen er “udvidet” af Graham Bottley i 2011 og inkluderer oprindelige illustrationer af John Blanche. Det er i højere grad Blanche og den oprindelig forfatter Steve Jacksons fortjeneste at jeg har lyst til at køre kamåagnen. For….ja. Oversættelsen er gjort meget tro til de 4 oprindelige bøger. I min optik for tro til bøgerne. Der er abnormt mange “du skal bruge den her genstand”-quests og “Save or die” situationer. Det er jeg ikke voldsomt meget fan af.

 

De 4 oprindelige bøger (på dansk Forbandelsens bjerge, Fældernes by, De syv slanger og Kongernes Krone som desværre aldrig kom på dansk) udgør hvert sit kapitel i bogen. Et punkt hvor oversættelsen er tydelig er at forskellige rum f.eks. har hver deres afsnit (her er et eksempel fra byen Kharé) hvor man bliver sent rundt fra de forskellige afsnit.

wpid-img_20141224_144632.jpg
Jeg vidste at der var en grund til at jeg slæbte både tablet og computer med hjem til min mor i Østjylland.

Det falder ind under hvad jeg vil falde “Akkurat funktionelt, men heller ikke mere”. Hvad er så salgsargumenterne for mig ved denne her kampagne siden at jeg ikke finde den totalt håbløs?

 

Det første punkt er selvfølgelig nostalgi. Jeg kan overtale folk til at spille den her kampagne, bare så de kan finde ud af hvad ZED gør (det overraskede mig, for det er fandeme sejt!). Derudover er Sværd og Trolddoms verden svært fantastisk og her får man muligheden for at udforske en del af den, Kakhabad, som man ellers stort set ikke har berørt i de andre bøger. Det er en stort udørk og vildmark uden meget at komme efter, men som man skal igennem. Det er sgu sejt og fedt. Kampagnen er simpel på en måde som tiltaler mig fordi at der i højere grad er mangler end decideret dårlige designvalg, hvilket gør at jeg som GM i højere grad skal tilføje end jeg skal fjerne eller ændre. Det første er nemmere og sjovere for mig end det sidste. Derudover er John Blanches tegninger 80’er på den svært awesome måde. Så jeg vil slutte af med et af dem (som jeg sagtens kunne se et scenarie over) og ønske jer en glædelig jul endnu en gang. 🙂

 

 

"Hejsa, vi er på turne! Kom til vores næste gig i Kharé, det bliver vildt sejt..."
“Hejsa, vi er på turne! Kom til vores næste gig i Kharé, det bliver vildt sejt…”

 

 

 

2 meninger om “Sagaen om den Magiske Krone: En kampagne med ZED!

  1. Kristian

    Helt enig. Både i, hvorfor den sucks (den håbløse mangel på frihed og “gå fra A til B til C….”) og hvorfor den er sej nok (genopleve the ride fra bøgerne, nu som et party).
    Og ligesom når jeg genlæser, og overvejer at genkøre, Enemy Within, tænker jeg at det er et virkelig solidt backbone for en fed kampagne, så længe man ikke forsøger at tvinger spillerne ind på kampagnens skrevne path.

    Og velkommen i julemål. Det har været en fab december for den danske rollespilsblogosphere.

    1. Thais Munk

      Tak! Det har været en interessant udfordring.

      Og jeg synes at det er interessant ift købekampagner, for jeg synes at Crown of Kings er væsentligt bedre end f.eks. The Thousand Thrones, hvor at der mangler den rygrad. Og ja, december har været rigtig fab på Alexandrias blogfeed.

Skriv et svar

