Storkøbenhavnsk fantasy og anden shorthand

I får lige en total random ide-post herfra! Om hvordan jeg kom til at tænke på københavnske kvarterer som shorthand ift. at kommunikere hvad vi skal spille og hvordan vi skal spille det og lidt løse tanker om shorthand generelt.

Jeg havde fornøjelsen af at være på Viking-Con sidste gang og nød det virkelig meget. Jeg skriver mere om det senere, men noget af det som jeg virkelig godt kan lide er at Viking-Con er København fra sin mindst prætentiøse og generelt hyggelige side. Jeg havde blandt andet fornøjelse af at køre Tudsefyrstens Guld af Troels, hvor jeg undervejs i min forklaring af hvad type fantasy vi skulle spille fik en ide, som jeg så skrev på en seddel og hvor der bare stod “Vestegn-fantasy/fantasy Vestegn”. Her forstået som en slags fantasy kampagne der foregår i et bestemt kvarter af en større by. Der kan man formidle rigtig meget, hvis GM siger “Hey, vi skal spille i en fantasy/middelalderagtig udgave af Vestegnen”. Så ved man godt at det givetvis vil inkludere bl.a. en rå tone, masser af attitude, den Frie Hede og clerics i gult og blåt.

Dvs. at “Vestegn-fantasy” kan fungere som en fin form for shorthand for hvad der skal ske. Af ukendte grunde blev jeg mindet om at der fandtes en dansk drama-serie som hed “2900 Happiness”. Jeg så den aldrig, men jeg faldt lige i et kaninhul og slog billeder og klip af den op. Man er ikke i tvivl om at den er fra 2007-2009! Her er den interessant som en anden slags “shorthand”, nemlig hvis GM siger “Hey, vi skal spille fantasy udgaven af 2900 Happiness”. Så ved vi godt at nu skal vi spille overvejende nederen og skadede rige typer, som ofte sårer hinanden for korte mål i stedet for rent faktisk at gå efter at blive lykkelige. Det er jo altid god underholdning. Især hvis nogle af dem også er sorcerers eller f.eks. kan læse hinandens tanker. Hellerup horror kan også noget. Der er med garanti begravet “essential salts” under Herlufsholm.

 

Man kunne nemt tilføje mange andre eksempler, men jeg synes virkelig godt om det der med at bruge shorthand ift at formidle hvad vi skal spille. Jeg har f.eks. købt “Embers of the Imperium” for nyligt, som er baseret på universet fra spillet Twilight Imperium og hvor man spiller agenter. Der ville jeg formidle det ved at sige “Hey, vi skal spille “Tinker. Tailor. Soldier. Spy.” i rummet.” (og hvis de ikke har set den, så kan det hurtig ordnes, for det er en god film).
Man kunne så med fordel placere det i space opera udgaven af Sydhavnen.

“Shorthand” af den art fasciner mig, for man kan virkelig sige meget med få ord, især i kombinationen af aparte ting. 1001 Nats Eventyr i Rummet aka Coriolis kunne være et andet godt eksempel. Generelt kan det der med at bruge lokationer som folk kender i virkeligheden som shorthand fungerer enormt godt. Hvis I er stødt på noget godt eller selv har brugt en fængende shorthand selv, så del endelig!

Skriv en kommentar