[OBG?] Wars – Roleplaying Game

Tl;dr: “Wars” er desværre mest af alt kedeligt som produkt. Det er kedeligt sat op, har et kedeligt system i form af D20 og reducerer desværre hvad der ellers kunne være en potentiel fin og spændende setting til noget virkelig kedeligt.

 

Varefakta: 304 sider. Mongoose Publishing med licens fra Decipher. Hardcover i farver, udgivet i 2005 under Open Game Licence (dvs D20/D&D 3.0/3.5). Skrevet af Greg Lynch & Ian “Lizard” Harac.

 

Det kunne være så godt, men det er desværre mest af alt kedeligt. Wars er baseret på et kortspil fra Decipher tilbage i de tidligere 00’ere. Jeg har ikke spillet det, men det er desværre relevant. For med et CCG i baghånden burde der have været mere artwork. Bogen er over 300 sider lang og der er ikke kunst på lang de fleste sider. Den er virkelig kedeligt sat op, især ift forsiden som ser ret cool ud. Beskrivelsen af bogen beskriver en sci-fi setting, hvor menneskeheden var i gang med at kolonisere solsystemet, da sære rumvæsner dukker op igennem en slags “rift” i universet og folk begynder at få psykiske kræfter. Det lyder jo meget fedt. Der er så tre menneskelige grupper, som holder til forskellige steder i solsystemet, hvor en af dem er asiatisk inspireret, en af dem er Jorden med megacorps og nogle space cyborg cowboys yderst ude. Så det lyder jo umiddelbart som space opera med et dash af cyberpunk. Problemet med settingen er lidt at faktionerne er noget kedelige, hvor bl.a. den asiatisk inspirerede skal være domineret af samuraier (gab!) og hvor den yderst ude skal være cowboys-agtige (også lidt gab). Rumvæsnerne er fine, hvor den ene race er weird og gådefuld med psykiske kræfter og den anden er brutal og voldelig samtidig med at de ikke 100% bare er onde. Det minder meget om Stars Wars D20 som også udkom samtidig ift dets regler. Rumvæsnerne er især en tabt mulighed, for de virker potentielt spændende. Der er bare alt for lidt om dem i bogen.
Problemet med spillet som helhed er bare prioriteringen i bogen, hvor utrolig meget plads går på regler, udstyr, beskrivelse af kræfter og ikke specielt meget på hvad man skal med settingen. Alle spillerkaraktererne har så psykiske kræfter. Dem bruger bogen så 82 ud af 304 sider på at opremse, hvor meget af det er gentagelse af D&D spells og sat op som “True Strike I”, “True Strike II”, “True Strike III”, etc med hver sit lille afsnit. No, no, no!

 

Wars er som nævnt udkommet i 2005 og giver mig klare associationer til den periode, hvor jeg har indtryk af at der kom en del D20 variationer uden så meget sjæl igen. Jeg er svært skuffet, for jegs egentlig forsiden var fed,  især jeg håbede på noget mere tju-bang space opera. Det er nok i sidste ende nok også mere det jeg hellere vil med ting i rummet snarere end hvad Transhuman Space kunne byde på. Desværre er det ikke det jeg får, så Wars ryger videre til reallocation ved lejlighed (hvor jeg håber nogen med en bil som skal forbi Odense til Hobro kan hjælpe mig, for der er dælme meget som skal videre til reallocation fra mig efterhånden).

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s