AFF: Heroes Companion

Arion Games har naturligvis lavet en udvidelse til Advanced Fighting Fantasy med alle de ting som man ikke kan undvære når man spiller fantasy rollespil: muligheder for at spille hellig kriger, regler for reelle slag, regler for at bygge din egne borg, hirelings & mere magi. Det er en noget tynd bog (knap 90 sider) lidt stringent set er der intet i den som er nødvendigt. MEN! Sagde min indre 14 årige nørd. “Fuck nu alt den der fine kritik og alle det du har lært på Fastaval/statskundskab. Det er jo sejt!”

 

I forhold til hvad AFF er bygget på kan jeg ikke lade være med at finde resultatet relevant. Kan du huske den magiske maskemager fra slutningen af Isheksens Huler? Nej, jeg nåede heller ikke helt frem til ham uden at snyde, men der er regler i Heroes Companion for “Southern Mask Magic”, den type magi som han bruger. Der er de magiske tatoveringer fra bl.a. “Tyven med De Tusind Tricks” og regler for at man kan lave krystalkrigere og golems. Det er ikke nødvendigvis realistisk at spillerne når dertil, men jeg synes det er cool at give folk muligheden.

Der er en udvidet version af systemet fra “Heltens Slagmark” (jeg glæder mig så meget til at læse det afsnit af julekalenderen!) og eventyr i vildmarken med encounters (hvilket jeg synes i netop AFFs tilfælde er voldsomt relevant). Jeg kan se en masse situationen udfolde sig af det og det er gjort grundigt. Bare en ting som opdeling i forskellige slags terræn med forskellige typer encounters.  Bogen slutter (selvfølgelig) af med et afsnit om forbandelser.

 

Det føles lidt sært at skrive det her, men jeg må konstatere at AFF har en charme overfor mig i form af dets simplicitet. Det ligger op til at være fantasy eventyr og lige ud af landevejen. Det har jeg åbenbart savnet, for serien giver mig sgu lyst til at spille det. Og her har jeg set skævt til OSR…..”Joke’s on me!”

Skriv en kommentar