Træt af tradionelle kønsroller

Der var for et stykke tid siden en større diskussion om køn og diskrimination i liverollespil. Jeg har ikke involveret meget synderligt i den, for jeg synes at der har været andre som har sagt hvad jeg mente bedre end jeg selv kunne gøre det (folk har i hvert sagt noget som jeg var overvejende enig i). Nu har jeg dog en holdning til det på et specifikt punkt. Nøj, hvor er jeg på mange punkter træt af at spille traditionelle kønsroller som mandlig liverollespiller. Jeg kaster nærmest op i min egen mund bare ved tanken.

Kåre har tidligere skrevet om klicher, hvor at jeg er rørende enig i hans konklusion med at vi har svært ved at undgå dem og de underbygger vores spil således at vi ikke skal finde på alting fra bunden og bestemme altings socioøkonomiske sammenhæng, hvilken ontologi og epistemologi der ligger bag magi i denne verden etc (indsæt flere ligegyldige akademiske overvejelse om hvordan en verden hænger sammen, jeg kan en del efter at have læst statskundskab i snart 5 år). Det er super. Mit problem lægger i hvordan folk opfatter kønsroller og hvordan folk misforstår det. Hvorfor er det at så mange rollespillere absolut spiller efter traditionelle kønsroller? Hvad er det lige det giver os?

For at besvare mit eget spørgsmål, så gør rollespillere det fordi at de enten har en indre mandschauvinist(m/k) gemt indeni eller også fordi de ikke har viljestyrken eller evnen til at tænke selv (det gælder begge køn). For at besvare det andet spørgsmål så kan det give os noget, men som udgangspunkt giver det os ikke en skid (tværtimod) med mindre vi tænker over det på en ordenlig måde. Det er som udgangspunkt farligt i min optik, for det kan fungerer (mere om hvor godt det kan fungerer senere), men som udgangspunkt synes jeg mest bare at det er noget lort. For at gøre det værre endnu er det noget lort folk bruger fordi at de ikke kan tænke sig om “og så gør vi jo bare som man gjorde historisk”. Wow. Jeg har hørt det argument en del gange og det fejler aldrig. Jeg kaster altid op i min mund endnu en gang….
Kan traditionelle kønsroller fungerer? Ja. 100%. Jeg har selv set det fungerer flere gange, men der handler det lige så meget om at der er tænkt over det og at folk giver folk spil. Til Masquerades & Massacres er det nærmest kvinderne, som bliver begrænset mindst af kønsroller og af de uskrevne regler for høflighed (idet at de åbent kan tale med hinanden om følelser og lignende bag lukkede dører).

Problemet med de traditionelle kønsrolle er bare at folk sjældent tænker over det og (efter min opfattelse) desværre især mange af de liverollespilspiger som jeg har løbet ind i. Jeg har mødt alt, alt for mange kvinder, hvor at deres karakterers køn var halvdelen af deres karakterkoncept. “Jamen, men min karakter løb hjemmefra fordi hun ikke ville gifte…”; “Ja, men min karakter forsøger på at blive kvindelig kriger”, etc….bwad. Det er en af hovedgrunden til at jeg er træt af det. Det føles som en helvedes kliche. Folk forsøger enten at overvinde traditionelle kønsroller eller spiller efter at bliver undertrykt. Jeg kan gøre mig mine tanke om det (det har Kåre gjort her). Jeg ville i hvert fald ønske at folk gjorde det på andre og mere sunde måde (et forslag kan findes her*). Uanset hvad ville jeg ønske at de gik langt væk fra mig hvis de ikke begyndte at spiller på mere og andet end hvad de har imellem benene.

Den anden er (ikke overraskende) min egen personlige politiske overbevisning. Jeg synes at kønsdiskriminering er åndssvagt og forkert og jeg kan ikke se nogen appeal i at overføre det til rollespil. Problemet ved det er selvfølgelig at jeg dermed bliver ramt af andres klicher, som bliver trukket ned over hovedet på mig uden at der er nogen reel grund til det.  Det var et punkt hvor jeg var glad for Piger i Panser begyndte debatten, for jeg var træt af at være fanget i det. Jeg gider det ikke, når folk ikke tænker sig bedre om. Kønsneutrale scenarier er fantastiske for mig af netop den grund.

Jeg er kraftigt fanget i det her og jeg har fået svært ved at læse fantasy romaner af samme grund, for jeg er så træt af det. Hvorfor er det at det er så spændende når vi alligevel leger med fiktion? Selvfølgelig kan vi gøre det, hvis der er en grund til det. Der er en grund til at jeg spiller med i Jane Austen-live, for det givet et indblik i hvordan at folk levede engang og hvilke begrænsning deres kærlighedsliv og ægteskab udfoldede sig under. Derfor er det interessant. Uffe Jensen skriver det mægtig klogt i Kåres indlæg:

Selvfølgelig er ting som ligestilling vigtig, men det må ikke blive alt overskyggende på bekostning af scenariets kunstneriske frihed. Jeg ser også hellere at arrangører sørger for et godt sammenskruet scenarie end at køns kvoter (eller unge/gamle kvoter) overholdes.

Det giver mening og er super, for det opfordrer nemlig til at folk fucking tænker sig om når de laver livedesign. Det behøver ikke være bevidst, men tænk jer dog bare en smule om når I laver noget i stedet for bare at gøre som I “plejer”. Prøv noget nyt. Der var en fantastisk artikel i Rolle|Spil med et interview med en af mine venner, Jacob, hvor at han argumenterede for at det kunne give noget fedt spil hvis der kom et brud med kønsroller i form af eksplicit homoseksualitet (f.eks. ved at prinsen ikke gad have prinsessen og derfor løb væk med væbneren). Det kunne netop være sjovt om ikke andet fordi det er noget nyt. Det ville være befriende med noget nyt, om ikke andet bare fordi det er nyt. Det virker som om at folk har tænkt over noget, i stedet for at gribe fat i en gennemkneppet kliche (igen-igen).
Jeg vil derudover gerne henvise til Olivers fremragende indlæg her, som jeg synes rammer hovedet på sømmet meget godt.

 

*= De har også i den grad styr på deres psykiske sikkerhedsregler.

Skriv et svar

