[OBG?] GURPS Voodoo:The Shadow War

Varefakta: Steve Jackson Games. 1995. 128 sider. Sort/hvid. Paperback. Skrevet af C.J. Carella.

Tl;dr: GURPS Voodoo: The Shadow War har i min optik nogle få mangler, men er en god settingbog med mange interessante tanker, solidt udført som nemt ville kunne bruges i spil. Desuden vildt godt formidlet.

GURPS Voodoo består primært af en voldsomt spændende setting. Jeg har skrevet en om nutidig okkultisme/urban fantasy i 1990’er indtil videre i denne serie. GURPS Voodoo er et andet bud på det og i min optik et enormt interessant og politisk et af slagsen. Udgangspunktet er den klassiske i at der engang var mennesker, som opdagede at se hinsides den fysiske verden og opdagede hvordan de kunne se ind i åndernes verden/det Hinsides. Der opstod så forskellige magikergrupper, hvor nogle af dem blev organiseret under en primært europæisk paraply kaldet “The Lodges”, som opstod under det romerske imperiums tidligere dage og var med til at stabilisere det. “The Lodges” består overvejende af gnosticistisk grupper, som ser vores verden som et fængsel. Der er dog også andre grupper, hvor bl.a.  “Servants of Hercate” har flere kvindelige medlemmer end mænd. Dvs der er masser af interne magtkampe undervejs der.
Der er også “The Corruptors”, som er “…the so-called Dark Gods, Corruptors or Mayobme, diabolic entities intent on enslavement and torture.
Magikerne tilbeder så forskellige guder, som giver dem kræfter. Det er her, hvor “The Corruptors” kommer ind og frister.
Da interne stridigheder så opstod i The Lodges gik romerriget under, bl.a. fordi at the Lodges er optaget af deres interne magtkampe og fokus på at erobre resten af verden-.  Det er her hvor GURPS Voodoo gør noget enormt klogt i min optik, nemt at tone rent flag.

To an observer, the world is a chaotic place, plagued by senseless killings and insane outbursts of violence. The authorities are unable to protect a large percentage of the population from crime, and many goverments actively victimize their citzens. In America, the drug traffic, crime and urban decay have deveasted most large cities. Sociologist, historians, politicians and economists have all offered explations and solutions, none of which have worked.
In the world of the Shadow War, no eartly science will solve these problems, they originate from supernatural sources.

Teksten forsætter her og gør det klart at der ikke sker støre ting uden overnaturlige kræfter har haft en finger med i spillet. JFK, den kolde Krig, etc, the works. Det er alt sammen her påvirket/styret af overnaturlige kræfter.  Det er derfor med til at skabe en af de flere kriser som har påvirket “The Lodges”, bl.a. da de efter 2. Verdenskrig opdager hvor meget korruption har været tilstede i deres egne rækker. Deres udgangspunkter og det faktum at de næsten allesammen er hvide mænd med en god del sexisme og racisme, specifikt anti-semitisme blandet ind i det, hvilket har ført til hvad nogen ser som den logiske konklusion i Europa (mere om den del senere). Tidligere “skabte” slavehandlen Voodoo i form af kulturblandingen som skete i de caribiske øer med en blanding af katolicisme, afrikanske religioner og en smule af de indfødte amerikaners shamanisme. Voodoo opstår ikke så overraskende som en respons og et forsvar imod den hvide dominans især ved f.eks. Haitis revolution og krig for selvstændighed (1791-1804). Der er så forskellige “Voodoo cults”, som til dels forsøger at beskytte deres lokalsamfund, familier og etniske grupper. Der er ligesom med Lodges en del rivalisering og fjendskab, men dog en fælles tradition i at voodoo grupperne lader deres guder (“The Loas”) ride eller besætter dem og dermed bliver styrket.

Ting er jo så mildest talt gået noget blandet i tiden siden da, hvilket har meget at gøre med “The Corruptors”. Udgangspunket i nutiden er så for GURPS Voodoo at det er gået op for både Voodoo grupper og “The Lodges” at de har et større problem end hinanden, nemlig “the Corruptors” som stille og roligt har vundet mere og mere.
Qua at “The Corruptors” bliver stærkere grundet lidelse, så vil de onde ånder gerne have at ting bliver værre for mennesker undervejs.
Det er et fedt udgangspunkt, for GURPS Voodoo lægger ikke fingrene imellem ift at beskrive hvilke issue etniske minoriteter, underklassen og kvinder har. Beskrivelsen af de issues er samtidig dejlig saglig og grundig undervejs.  Med andre ord et voldsomt godt stykke formidlingsarbejde som både påpeger nogle virkelige samfundsproblemer så folk kan blive opmærksom på dem igennem rollespil og gør det uden at prædikere. Det er sgu sejt. Det er især her relevant, da mange af de mulige karakterer i GURPS Voodoo ville være fra etniske minoriteter.

Status for spillet er så de forskellige magikerne står med store problemer, en massiv bagage i form af en lettere horribel historie, en masse mangel på tillid overfor hinanden og overvejer om de kan stole nok på hinanden til at skabe en ny fremtid og stå sammen imod “The Corruptors”.
Her skal jeg også lige rose GURPS Voodoo for også at tone klart flag på et andet punkt:

Unlike many “dark ” RPGs, GURPS Voodoo is not about enduring the horror, but about fighting it.  The participants in the Shadow War are fighting to win. Human Spirit Warriors, monsterous In-Betweener reneages and even ghosts can join forces to stop the manipulators and decievers that spread suffering through the world. The world of the Shadow War need heroes, however frail or flawed. Your characters may be just the heroes it needs.

Jeg vil gerne tage “Sætninger som gav mig lyst til at spille et spil” til 100, tak! Det er voldsomt fedt meldt ud, for det står dermed i klar opposition til både WoD og Call. Bogen ligger op til at man både kan spille gade-kampagner, det mere højtflyvende politiske spil med muligheder for historiske kampagner også.

For at vende tilbage til Inbetweeners, som blev nævnt i citatet ovenfor: Det er i settingen menneskeligende væsner, som både er ånder og materielle (gerne i en kombination som f.eks. slange- eller kattemennesker). Det fede ved det er at bogen explicit her afviser at forklare hvordan de er kommet til den fysiske verden eller oåstået. De er en interessant blanding af at være monstre og så måske alligevel ikke.
Jeg køber ikke GURPS bøger for reglerne, men for inspiration og der leverer GURPS Voodoo også på fineste vis. Der er forskellige “stier” indenfor magi, både af dem som “The Lodges” og Voodoo grupperne benytter sig af. Og ja, det inkluderer sjove ting som dukker man bruger til at forbande folk med, zombier og folk som ikke har nogen hud, er blevet dræbt og alligevel lever videre. Så det er svært fedt. Det samme er de fordele og ulemper. Selv hvis man ikke er til GURPS (hvad jeg om noget forstår), så er der mange gode ting til inspiration.

Her til slut skal der lige nævnes min eneste kritik af GURPS Voodoo, som ikke er en stor en. Bogen nævner i en sidebar at der er forskellige andre grupper og hvor de gennemgår forskellige andre eksempler på magiske grupper der, men de kommer ikke så meget ind på det udover at nævne at der er indfødte amerikanske grupper, persiske mystikere og sofistiske ditto i Mellemøsten, tilsvarende grupper i Asien, etc. Det synes jeg lidt er en skam, især fordi der kunne være noget voldsomt interessant spil der. Det er især interessant fordi den japanske hær lavede nogle voldsomt sindssyge eksperimenter med kemiske og biologisk krigsførsel i Kina under Anden Verdenskrig, under især  “enhed 731“. Det er vanvittig klamt, så det havde været oplagt at tage med. Når det er sagt så synes jeg at GURPS Voodoo er en fremragende bog og dejlig klar i spyttet om hvad det er den gerne vil. Og den er fra 1995. Mere af det tak!

13 meninger om “[OBG?] GURPS Voodoo:The Shadow War

  1. troelsken

    Det er en fed bog, som jeg fik en virkelig kickass kampagne ud af, dengang jeg stadig kunne bære GURPS mekanik! Ud over en stærk og vedkommende setting har den én ting til, der er værd at samle på — interessant ritualmagi.

    Det er faktisk interessant og balanceret i spil, at magi er VILDT fedt, og magikere som har forberedt sig på og har relevante ritualer til en situation er totalt awesome og uundværlige, men de er ret sårbare over for overraskelser og har brug for beskyttelse og folk med andre færdigheder.

    OK, og så en ting til — setuppet fungerer, og fungerer godt, på ret forskellige power levels. Og de kan endda sameksistere, hvis man er lidt snild. I den kampagne som jeg kørte varierede spilpersonernes startpoints fra 120 til små 300, og det var faktisk OK fordi de sejere karakterer havde afskåret sig selv fra nogle vigtige områder. Hhv den fysisk inkompetente, vildt seje ritualmagiker og den seje privatdetektiv uden nogen overnaturlige evner.

    1. Thais Munk

      Ja, jeg kan snildt se en virkelig kickass kampagne komme ud af den her bog. Og ja, den del gav mig associationer til Mage: The Ascension, hvor det også i høj grad handler om hvorvidt man er forberedt eller ej.

      Setuppet minder mig i det hele taget meget om Mage i form af magikerne som påvirker ting op igennem historien, men det hele er bare det mere nede på jorden og mere funderet i virkeligheden, inklusiv en social slagside.

      Og wow, det er et fedt mekanisk udgangspunkt for en kampagne! For der er sgu altid en forskel i om man bruger XP på magisk shit eller mere mondæne ting, hvor det i min erfaring næsten altid er federe i det lange løb at bruge XP på magi.

  2. Dejlig anmeldelse og faktisk har jeg bogen på loftet (dog har jeg ikke læst den).
    Men hvad er koblingen mellem Romerrigets lodger og Voodoo-grupper? Er det bare i Romerriget at rituel magi (og hemmelige okkulte selskaber) blev opfundet? Eller hvad?

    Det virker mærkeligt at forfatterne griber til noget så europæisk som Romerriget (selvom det selvfølgelig var meget mere end det) og ikke noget mere afrikansk eller mellemøstlig. Derudover var romerne jo først og fremmest et meget praktisk folkefærd, der huggede og kopiere alt teologisk og mytisk fra de områder de miltært indtog. Der er mange andre og mere logiske antikke kulturer, som de kunne koble Voodooen til.

    Også fordi det lidt lyder som om at Voodoo er en modmagtskultur, hvilket jo er helt omvendt ift. deres fiktive Romerrigets “hemmelige” magiske selskaber.

    Måske forklare bogen det, men udfra din anmeldelse så forstår jeg det ikke helt.

    1. troelsken

      Det er fordi de hvide folks loger er magten og vodoo-selskaber er modmagten. Som så begge er truede af Corruptors. Og indholdet i de “hvide”/romerske loger er sådan set rimelig romersk-synkretistisk i deres indhold, med passende mængder af senere middelalder/renæssance/crowley-type weird shit, og sådan rimelig velresearchet efter rollespils-sourcebook-standard, så vidt jeg kan se.

      1. Så logerne findes stadigvæk? Og Voodoo er ikke en videreførelse af dem?

        Det var nok det jeg ikke fattede. Og ja, GURPS er ofte ret velresearchet. Det er vel også derfor folk som Thais og mig selv, gider at læse dem selv om vi ikke spiller GURPS 🙂

        1. troelsken

          baserer sig på vestafrikansk tradition men selvsagt ikke er 100% upåvirket af et par århundreder under loge-dominans. Og logesøskende og voudounistas kan så måske-måske finde ud af at de har større problemer end at tæve hinanden. 🙂

          1. troelsken

            Gwrah! Der blev halvdelen så spist. Ja, logerne findes stadig og det er mostly dem der kører showet, omend ikke HELT så meget som de selv tror. Og voodoo er ikke en fortsættelse men en modstandsbevægelse, og (…fortsæt ovenfor)

  3. Synes også det lyder spændende. Hvordan holder den som bog fra 1995 der kaster rundt med alle mulige kulturer og potentielle faldgruber i fremstillingen? Det er immervæk fra en tid før “sensitivity readers” og snak om “cultural appropriation” …

    1. Thais Munk

      Det er nemlig noget af det som jeg synes den gør godt. Den fremstiller blandt andet specifikke udfordringer for “African-American” og “Hispanic” etniske grupperinger. Nu begyndte jeg med at sige at den ikke lagde fingre i mellem ift dens beskrivelser af sociale problemer, men heller ikke var prædikerende. Det tror jeg var smart, for derfor fungerer den nærmest som undervisning i hvordan den slags forholder sig for fattige mennesker, etniske minoriteter og kvinder.
      Desuden begynder bogen at sige “Hey, voodoo er en rigtig relgion for mange. Nu leger vi med det i fiktion og hvad der står i denne bog skal ikke tages som andet end fiktion.”

      Lige efter det er der et afsnit om “Racial Issues”, som jeg lige vil citere i dets fulde længde: “Many of the themes of GURPS Voodoo deal with racism. Slavery is not necessarily racist; many cultures have enslaved people of the same race. But slavery in North and South America was inherently racist.a century after it’s disappearance from the continent, it’s legacy lives on. In the context of the game, racism has supernatural consequences beyond the normal pain and misery it causes in “the real world”.

      Since the race issue can be sensitive, GMs and players must excise their judgement in dealing with it. The Shadow War setting offers many opportunities to roleplay characters from different racial and social backgrounds, and players and GMs may discover that is is tougher to roleplay a Haitan refugee that is to play a Dwarven warrior in a fantasy setting. Falling into stereotypes is easy, but the author hopes that in the course of the game players will transcend them and create interesting, three-dimensional people.”

  4. Pingback: [OBG?] WitchCraft – Frygt og lede i Odense

Skriv en kommentar